Hei
Vekt og vekt, tror du kommer langt på Faction Alias100 med Marker Duke på Svalbard. Var på Svalbard for 15 år siden og fikk kjørt litt på ski 2 dager. Om jeg ikke husker feil er ikke fjellene på Svalbard så veldig høye, iallefall de rundt Longyearbyen. 500 - 1000 høyde meter maks? Så behovet for ekstra lett utstyr er ikke strengt nødvendig. En annen ting er også at man sannsynligvis ikke vil bruke så mye tid på transport etapper på "feller", da denne transporten blir gjennomført på skuter med hensyn til avstand, utstyr man er pålagt til ha med seg + isbjørn problematikken. Ville heller satset på å ha gode støvler, et av problemene jeg hadde var kulden. Var der i slutten av mars og temperatur lå da på - 25 - 30 grader. Ikke ofte at man står på ski i denne temperaturen. Marker Duke er en veldig tung binding, har erfaring med Baron som er nesten like tung. Genial binding, men ikke hundre prosent som en vanlig binding pga rammen + binding er veldig høy. Etter at jeg gikk fra Marker til Guardian har jeg må gått over til tech. Kommer ikke å gå tilbake. Jeg valgt å gå for dynafit beast 14. Er superfornøyd og binding føles mer som en vanlig binding en tech. Ulempen med denne binding er støvlene som har ikke hundre prosent samme egenskapene som en vanlig støvel. Men det ser ut som tech støvlene blir bedre og bedre. Ser ut som jeg kun kommer til å kjøre kun tech årene fremover, siden forskjellene mellom tech og vanlig alpin setup er snart visket ut.