Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvordan velge nytt utstyr til 4 måneder på Svalbard
#184157 23/04/2016 2:18 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Jeg er en 21 år gammel mann som hele mitt liv har stått heisbasert ski. Da jeg for to sesonger siden skulle konvertere til mer toppturrealtert skikjøring kjøpte jeg et par brukte Faction Alias100 med Marker Duke bindinger. Jeg ble helt frelst, og har hatt rundt 20 korte toppturer på disse skiene de siste to sesongene. Da jeg neste vår skal flytte til Svalbard for å studere, ser jeg meg rundt etter nytt utstyr. Jeg regner med det blir et sted mellom 50-100 turer det semesteret, og tror nytt, lettere utstyr er nødvendig. Jeg er 168 høy og veier 69 Kg, DIN på ca. 8. Jeg ønsker svar fra dere erfarne skikjørere ang. viktighet av vekt på utstyret ? Har sett meg ut en ønskepakke med Black Crows Camox, med Kingpin10 bindinger. Har noen erfaring med utstyret? Ønsker en all-mountain ski, da jeg kommer til å kjøre på allslags forhold. Finnes det lette tech. bindinger med samme kjøreegenskaper som Marker Duke? Alle tips tas i mot med takk !

Re: Hvordan velge nytt utstyr til 4 måneder på Svalbard
Vemund Losnedal #184158 25/04/2016 3:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei!

Svalbard er fantastisk! Var der på topptur for to år siden.

Du er forholdsvis liten og lett, så det er ingen grunn til å gå for brede ski. Camox er 98 mm, og det er helt sikkert nok. Kan godt være smalere ... Jeg er 183cm/88kg og bruker bl.a et par Dynsastar Cham 87mm i 179 cm lengde. Funker bedre og gir bedre flyt enn man skulle tro. Det er ingen grunn til at du skal kjøpe noe som er så kraftig som KingPin ? annet enn for moro skyld :-)

Men bruk tid på å få gode støvler! 

God tur til Svalbard!

Vemund Losnedal #184159 28/04/2016 10:48 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar! Gleder meg masse! Har du anbefaling til en mer passende binding ?

Har stått alpin hele livet, så er komfortabel med rask og aggresiv kjøring. Synes derfor at, (uten å ha prøvd), techbindinger ser litt puslete ut. Men som underforstått; jeg er uerfaren med rent toppturutstyr.

Vemund Losnedal #184160 28/04/2016 12:19 PM
Entusiast
Entusiast

Hei

Vekt og vekt, tror du kommer langt på Faction Alias100 med Marker Duke på Svalbard. Var på Svalbard for 15 år siden og fikk kjørt litt på ski 2 dager. Om jeg ikke husker feil er ikke fjellene på Svalbard så veldig høye, iallefall de rundt Longyearbyen. 500 - 1000 høyde meter maks? Så behovet for ekstra lett utstyr er ikke strengt nødvendig. En annen ting er også at man sannsynligvis ikke vil bruke så mye tid på transport etapper på "feller", da denne transporten blir gjennomført på skuter med hensyn til avstand, utstyr man er pålagt til ha med seg + isbjørn problematikken. Ville heller satset på å ha gode støvler, et av problemene jeg hadde var kulden. Var der i slutten av mars og temperatur lå da på - 25 - 30 grader. Ikke ofte at man står på ski i denne temperaturen. Marker Duke er en veldig tung binding, har erfaring med Baron som er nesten like tung. Genial binding, men ikke hundre prosent som en vanlig binding pga rammen + binding er veldig høy. Etter at jeg gikk fra Marker til Guardian har jeg må gått over til tech. Kommer ikke å gå tilbake. Jeg valgt å gå for dynafit beast 14. Er superfornøyd og binding føles mer som en vanlig binding en tech. Ulempen med denne binding er støvlene som har ikke hundre prosent samme egenskapene som en vanlig støvel. Men det ser ut som tech støvlene blir bedre og bedre. Ser ut som jeg kun kommer til å kjøre kun tech årene fremover, siden forskjellene mellom tech og vanlig alpin setup er snart visket ut.  

Vemund Losnedal #184161 28/04/2016 1:43 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Kjønner og har erfart at tungt setup er OK, når en tar korte turer, fra feks. snøscooterbase. Men jeg håper selvfølgelig å få stått flere ganger i uken, og ser på lett ustyr som da en fordel. Har også inntrykk av at støvlene er hovedkluet. Scooter kommer jeg nok til å gå til innkjøp av der oppe uansettKommer mest sansynlig til å bytte til tech-binding før eller siden, og da er det vell like greit å gjøre det før 4 måneder på Svalbard antar jeg? Jeg kan vell også kategoriseres som en utstyrsfreak. Kan jeg spørre hvilke støvler du bruker? Setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger. Jeg er en nysgjerrig sjel som ønsker å erfare både randonee og svalbard på best mulig måte.

Vemund Losnedal #184162 30/04/2016 2:14 PM
Entusiast
Entusiast

Kjører med Scarpa Maestrale RS 2012/2013 modellen. Kjøpte de sist høst til redusert pris. Topptur støvelen som er kjøre orientert. Veldig stiv støvel har jeg funnet ut og passer ikke føttene hundre prosent, kommer jeg til å kjøpe nye neste sesong. Funker fint på heisbasert kjøring, men ikke til 10 timers opp og nedtur på variert føre. Føles mer ubehagelig å gå i felles modus enn mine vanlig alpin støvler. Eneste fordelen jeg har hatt med de er at er digg å klatre med kontra vanlig alpin støvler. Men tilbringer 90% tiden på felle modus. Angrer at jeg ikke brukte mer tid å finne en støvel som har bedre passform til mine føtter. Uansett har jeg kunne bruke de og har "gått" seg til i løpet av sesongen. Poenget mitt er at støvlene er alfa og omga. Du kan kjøpe karbon ski og ski som er kan gjøre bestemor til hardcore freeskier, men dette hjelper ikke deg om du kjører rundt med støvler designet av saddam hussein. Da kan du like greit kjøpe deg snowblades. Så støvlene er kluet!! Kjøp støvler først og binding og ski til slutt. Det er mitt beste tips. Du bør absolutt gjøre dette i god tid før du reiser til Svalbard. Du får nok sannsynligvis ikke flere ski dager enn det du får på fastlandet, men når vær og føre er på sitt ess. Vil du nok oppleve 1. klasse fjell og terreng :-) Det lille jeg fikk kjørt var sinnsykt. 

Vemund Losnedal #184163 01/05/2016 11:05 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk igjen for svar! Gleder meg voldsomt! Planen var å kjøpe alt på nettet, da man slipper 25% moms på Svalbard, + at man har 20% på alt på fjellsport.no som UNIS student. Har derimot kjønt at støvler bør prioriteres og kanskje prøves nøye og kjøpes hos en ekspert, også heller la øvrig utstyr falle ned i posten. Regner med flere skidager der enn på fastlandet, da jeg er bosatt på Østlandet og må bruke litt for fine summer for en student til å busse meg over fjellet. Har likevell fått en rundt 15 gode toppturer denne sesongen og er storfornøyd med det. Visste forøvrig ikke at Saddam Hussein designet skistøvler ! wink

Vemund Losnedal #184164 02/05/2016 1:30 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Heisan!

Innpå igjen... Ja! Støvler er det viktigste!

Selv har jeg også Scarpa Maestrale RS (13/14 mod) og de passer perfekt. Men føtter er forskjellige. Jeg passer definitivt ikke i Dynafit-støvler. Helt feil (uansett hvor dyre de er), så her må du bruke tid. Du kan selvfølgelig prøve deg frem til hva som passer på oslo Sportslager, og så handle på nett, selv om det er litt "dårlig gjort". De kan forøvrig også selge deg støvlene uten mva så lenge du bestiller fra Svalbard. Et annet tips er telemark-pyrinees.com som har et stort utvalg til gode priser.

Du spør hva slags andre bindinger du kan ha, enn f.eks Marker King Pin. Selv har jeg både Dynafit Radical og Vertical, som går til 12-13. Funker helt fint. Kommer akkurat fra Hemsedal nå i kveld, og har kjørt både off-piste og kuler med rando-utstyret mitt. (Var egentlig på vei til Turtagrø, men været var jo for jævlig, så vi stoppet heldigvis i Hemsedal.)

Hvor mye rando det blir på Svalbard er jo opp til deg selv, og hvem du blir kjent med der oppe. Når sola kommer, er det mange som går opp etter jobb. Lyst er det jo døgnet rundt... Møtte flere damer som gikk alene, med gønner over skuldra... Du får prøve å finne en av dem, og henge deg på...

Lykke til, og kos deg! Dette blir knall!