Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur Strandal,Ørsta 05/05-08/05
#184142 03/05/2016 12:50 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,

Vi er en gjeng som skal på topptur i Strandal-området nå til helgen, men jeg har hørt flere kamerater melde om ekstrem skredfare i Sør-Norge om dagen.However melder Varsom.no kun om 3 i snøskredfare. Hvor mye lit kan man egentlig legge i denne meldingen? Jeg må ærlig innrømme at jeg begynner å bli ganske bekymret for hvorvidt man kan gå tur i området i det hele tatt (selv i helninger lavere enn 30 grader).

Er det noen som har vært i området i det siste som kan komme med noen erfaringer? Evt noen som er kjent i området og som kan foreslå trygge turer under nåværende forhold?

All hjelp, tips/triks blir satt stor pris på! smile

Re: Topptur Strandal,Ørsta 05/05-08/05
brakkvann #184143 05/05/2016 10:45 PM
Fersking
Fersking

Hei!Et varsel om ekstrem skredfare kan kanskje tas med en klype salt, og en bør prøve å holde seg til standarden der skredfaregradene er delt inn fra 1-5, der

4(Stor skredfare)3(Betydelig skredfare)2(Moderat skredfare)1(Liten skredfare)Mens faregrad 5(Meget stor) forekommer meget sjelden, men er viktig i beredskap for skred mot veg, bane, infrastruktur og bebyggelse. Ved grad 5 frarådes all ferdsel !Faregraden i seg selv sier ikke så mye. Det som absolutt er verdt å merke seg ved skredvarselet på varsom.no, er hva skredproblemene består av, slik at man kan merke seg disse for å ha en bedre pekepinne på hva en skal se etter av faretegn og skredproblematikk i terrenget. Dersom man er usikker på sin egen erfaring, kunnskap og i hvilken grad man klarer å omsette dette i praksis - bør en kanskje holde seg unna alt terreng brattere enn 30 grader(innebærer utløpssoner som har terreng helninger på 30 grader, over deg). Eventuelt bli med noen som har bedre kjennskap, kunnskap og erfaring til å vurdere risiko mtp. skredproblematikken(eller guide). Risiko og risikoaksept er veldig individuelt, og en bør også tenke seg om når det kommer til hvilken- og hvor stor risiko en er villig til å utsette seg selv for. God helg og god tur! Nyt siste delen av inneværende sesong!-JD