Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dedikerte pudderstøvler
#184118 22/05/2016 11:35 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, hvis man skal kjøpe et par dedikerte pudderstøvler, som ikke skal brukes til noe annet enn det. Hvilken flex bør man gå for da? Har lest noe om at man kan utvide pudderfølelsen til å bli enda gøyere om man går litt ned i flex fra de støvlene man liker å charge hardt med i preppet bakke. Jeg dropper forresten ikke 10 meter klipper, altså.

La oss si at man kjører med ca. 130 flex i bakke. Hva blir gøyest i ukjørt løssnø/pudder?

Re: Dedikerte pudderstøvler
Eirik Rebnord #184119 23/05/2016 10:08 PM
Entusiast
Entusiast

Peronlig syns jeg støvler med 90-100 er mer enn nok i flex på toppturstøvler!

Hadde 90/110 på Scarpa Skookum tidligere og syns Scarpa Maestrale er helt greie med 100 i flex..

... Med min kjøring syns jeg at jeg godt kunne hatt nedi ihvertfall 90 i flex uten at det hadde gjort noe negativt på kjøringen min... Kommer litt an på aggressiv kjøring mener jeg... og litt smak og behag..

... Syns 110 i flex var for stivt tilogmed i løypa ;-)

Eirik Rebnord #184120 24/05/2016 8:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når du sier KUN pudderkjøring, regner jeg med at du mener heisbasert frikjøring? Jeg liker de stive ? uansett, men det er vel en smakssak. Pudder er jo ikke alltid pudder... Plutselig kan forholdene bli mer krevende, og da liker jeg å ha tett kontroll på skia, også ved bratt kjøring der det er viktig å få satt kantene riktig, eller å få med seg skiene videre, og selvfølgelig ? avhengig av bredde på ski. Dess bredere ski, dess stivere støvel. Uansett ? jeg bruker 130 flex. Hadde et par Salomon Questi stiveste utgave, har nå Lange 130 (Surefoot). Såpass får det være :-) 

Eirik Rebnord #184121 26/05/2016 12:54 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, jeg tenkte på heisbasert frikjøring.  Pudder er ikke alltid pudder, det er jeg helt enig i, men nå mente jeg egentlig bare pudder, selv om jeg også nevnte løssnø (som kan være fuktigere). Jeg bruker DPS Spoon, så etter at det har blitt oppkjørt legger jeg de i bilen uansett g skifter til noe annet. Bruker de ikke når det er hardt eller veldig oppkjørt heller, så støvler for kantgrep er mindre viktig.  Vil ikke tuppene duppe mer i pudder, miste mer fart, om man har stivere støvler?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå