Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bo i Chile
#184091 05/07/2016 2:38 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei folkens. Takker på forhånd for svar. Kjæresten min og jeg driver å undersøker muligheten for å bo i Chile i noen måneder. Hun vil snakke spansk og jeg vil stå på ski og gå toppturer, så da så Chile ut som et godt alternativ. Men jeg er litt usikker enda. Vil karakterisere meg selv som god på alpint, og er erfaren nybegynner på topptur. Har gått lange toppturer i Jotunheimen, på Arnøy i Troms og i Sogndal, både med og uten guide, og har tatt skred- og rutevalgkurs, så er ikke helt grønn lengre.

Er det noen som har noen erfaringer eller anbefalinger til hvor vi kan dra, noe som ikke er for heftig, men som allikevel kan by på bra toppturer og skikjøring? Er også veldig interessert i å høre om noen kjenner noen der nede, som kanskje kunne tatt seg tid til å snakke med en norsk skikjører på Sør-Amerika-ferd.

Takker hjertelig for alle tips. 

Re: Bo i Chile
Lasse Biørnstad #184092 07/07/2016 5:10 PM
Entusiast
Entusiast

Hoi!

Var i Chile for 8 år siden, så den info jeg har er rimelig udatert. Var i hovedsak i La parva og de to andre resortene tilknyttet området. Følger med på Chile Backcountry på facebook. De kan sikkert komme med tips og råd. Burde ikke være noe problem å skrive til de på engelsk. Vil sannsynligvis tilby deg guiedet turer, men råd og tips kan sikkert være gratis. http://chilebackcountry.com/

Re: Bo i Chile
Lasse Biørnstad #184093 09/07/2016 2:32 AM
Medlem
Medlem

Hei folkens.

Jeg var i Santiago ifjor i 20 dager og ventet på snø. Det er en grei base hvis du liker storbylivet, og mens man venter på pudderet. Fra Santiago når man Valle Nevado, El Colorado og La Parva på en time. Shuttlebusser går ca hver dag i sesongen. Å reise til Portillo tar 2 timer med bil. Tror det går en shuttlebuss noen ganger i uka også. Nevados de Chillan er 5-6 timer fra Santiago.

Har selv kun vært i Valle Nevado og El Colorado ganske enkelt fordi at det var der det falt mest snø da jeg var der. Har sett også sett Portillo fra bussen. Portillo ser ganske enkelt magisk ut. 

Husk at det kan være lenge mellom hvert snøfall, men ofte kommer det mye når det først snør. På snowforecast akkurat nå er det meldt rundt 2 meter snø i Valle Nevado de neste dagene. Hvis det fortsetter slik kommer jeg nok til å ta meg en tur iår også.