Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Allround/altmulig ski - nybegynner
#183961 04/10/2016 7:58 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! 

I er realiteten lite peiling på ski til bakke/utforskiing kanskje topptur (ikkje helt enda) 

I har lyst å starte med som allround ski slik i kan trene meg på ferdigheter på utforskiing med ukjevt underlagt og forhold. I har erfaring med carving teknikk på preppa bakke og litt nysnø. 

I er såpass høg ca 193 cm og veier 110kg++ for å si det sånn en massiv type :) 

I fikk tidligere anbefaling av fra noen rene skibutikker som vil at i prøver med allround ski med eller uten gå funksjon. Det blir ikke til at i går på særlig på topptur med det første (kostbart) men i vil finne ut om dette er noe for meg inn denne type sport. 

Ønsker noe tips å gå etter. Takker for tips 

Mvh Stian

Re: Allround/altmulig ski - nybegynner
Stian Aasmyr #183962 07/10/2016 4:00 PM
Entusiast
Entusiast

Hei

Rimelig vanskelig spørsmål du stiller! 

Ideelt sett brude du gå til innkjøp av 5 par ski.

Topptur ski 

Bakkeski

Pudderski

Freerideski 

Twintip ski

Men har også vært på jakt etter et par ski for vinteren ut i fra de betingelsene du har satt. Har kommet frem til at Nordica Enforcer 100 er verktøyet for denne sessongen. Ikke fått testa denne skien enda, men den er bestilt. Lest mye om denne på nettet og har funnet at den er veldig god ski som dekker alle områdene hvis du ser bort på twintip/park ski, men funker sikkert til det også. Det er en midfat en ski som jeg også mener vil fungere godt som pudderski, kanskje ikke den optimale skien til å ta med til Japan for bunnløs pudder. Men hvor ofte opplever du bunnløs pudder i Norge? Nordica Enforcer 100 og 93 er nokså tradisjonell sandwich konstruksjon med kun rocker i fram og bak tupp. Enforcer 100 - 93 er nokså stive ski og kan kanskje være litt formye for til en nybegynner. Men om du har erfaring med å banke porter og har charget hardt på preppa løyper tror jeg du vil digge Enforceren, alternative er Ngery serien fra Nordica som baserer seg på samme format bare litt mer brukervennlig. Skal selv ha tech binding på Enforcer 100 og bruke den primært til topptur. Ikke sett at dette har vært en utpreget topptur ski, nokså tung ski. Men noway om jeg skal bruke 6 - 8 tusen til for carbon og lettski som er ræva å kjøre med. Ut i fra det har kommet frem er Nordica enforcer en skikkelig allrounder.

Stian Aasmyr #183963 10/10/2016 10:09 AM
Fersking
Fersking

Hvor har du bestilt Enforcer 100 Mikko?Jeg vurderer samme oppsett for året, med tech-binding.

Stian Aasmyr #183964 10/10/2016 2:48 PM
Entusiast
Entusiast

Bestilt den fra backcontry.com, men de hadde den kun i lengde 193. (var den lengden jeg skulle ha :-) Sett den på flere nettbutikker, men det er ikke alle som selger/shipper til Norge. Prøvde å bestille den i vår uten å få napp. Ble ikke billig å kjøpe den via USA, men den dollarkursen vi har nå. Sendt en meldig til Nordica Norge på fjesbook og fikk en mld fra Ramo? om at det ikke skulle være vanskelig å få den i Norge. Var bare å høre med butikk som har avtale med Ramo. Men jeg hadde allerede bestilt den fra USA. Leste også på div forum at den ble rimlig fort utsolgt i fjor. Ilfg melding jeg fikk skal de ha den på Oslosportslager, kan ikke se at de har den på lager nå, men du bør absolutt høre med de før du bestiller fra USA. Betalt 6900 kr for ski og frakt, moms og eventult toll kommer i tillegg. Ser at de skal ha 7999 kr for enforcer på nettsiden til Ramo. Skal ha dynafit beast 14 på skia. Fikk testet den binding sist sessong er veldig fornøyd med den til både topptur og bakkekjøring. Har kjørt marker, salomon og Diamir FF pro. Beast har vært nærmest når det gjelder vanlig alpinbinding. Vekta på er heller ikke værst på enforcer, 2250 gram for et par. Mine nåværende annex 108 veger rundt 2100 gram i 191. Så jeg tror det er den blir et bra setup for alle dagene i fjellet denne vinteren :-)

Stian Aasmyr #183965 11/10/2016 1:57 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Det er vanskelig spørsmål i stiller ja men kan si at primært kommer i stå mest bakke og litt offpiste (helt fersk der alså) 

Regner at det blir vel dyrt?