Vet ikke hva som er ideelt jeg... siden det er mye smak og behag innen lengder...
Har selv hatt twintip ski på 184 cm, men til vinteren har jeg nye (Revision Subtraction 166 cm) med rocker forran og bak... Tror nok for min del at det kommer til å funke helt greit selv om jeg er 180 cm høy og veier 103 kg ;-) .... Siden jeg ikke er så veldig kresen på skiens ideelle bruksområde, så kommer nok di jeg har til å funke helt greit.....
... Vet ikke om skiene jeg kjøpte er helt optimalt til en kombinasjon mellom prepparert løype, ski-kiting, toppturer og annen pudderkjøring.... Men for min del er ikke "petimeter" optimale bruksområdet til skiene det aller viktigste for min del! ;-)
... Broder'n på 183 cm høy har kjøpt seg ski på 176 cm lengde som også sikkert kommer til å funke helt greit! ;-)
... Er en skikkelig "petimeter" så vil det nok bli større utfordringer å finne optimal ski, men der er ihvertfall ikke VI brødre ihvertfall!
... Jeg syns selv at med min høyde på 180 cm, så ble 184 cm lengde på skiene litt i lengste laget ang. toppturer, men som sagt... Det funket likevel sånn passe, helt greit likevel.. ;-)
... Som sagt: Alt går, men selvfølgelig ikke helt optimalt.... Men les deg opp på skiens ideelle bruksområde på feks nettbutikken til Oslo Sportslager, eller andre butikker eller nettbutikker som spesialiserer seg mot toppturfolk/pudderfolk...
I nettbutikkene bruker det vel å stå forklart i teksten hva slags optimale bruksområde skiene er designet for og kan være til stor hjelp i valg av riktig type ski!
Ski, merke og modell har jeg ikke peiling på ang. bruksområdet... Det overlater jeg til andre som har bedre "petimeter ekspertise" på området! ;-)