Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Völkl One/Two - trenger råd
#183939 11/10/2016 3:36 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ny sesong nærmer seg med stormskritt og det er på tide å utvide skigarderoben litt.

Litt om meg;

193 cm høy og ca 88 kg og har kjørt mye på ski (men dessverre for lite de siste årene). Har ett par eldre Völkl Mantra (191 cm, uten rocker) nå som jeg tenker jeg beholder til preparerte løyper og generell hjerjing på dager der ikke pudderet kiler på pungen smile Mantra'ene fungerer fint i preppet bakke og er supre når løypene er oppkjørte og dårlige på slutten av dagen.

Neste par ski blir da noe litt breiere og jeg tenker Völkl One/Two (ser primært etter noe brukt). Har da tenkt på følgende bruk;

- Løssnøkjøring i åpent fjell (type Myrkdalen)

- Noe som lar seg manvørere i løssnø i skog (type Hemsedal)

Hva skal en da gå for - One eller Two?

Hvilke lengde? For One er 186 cm en selvfølge siden den ikke lages i lengre utgaver. Two - her er jeg mer usikker. 196 er nok det jeg skal ha på det åpne fjellet, men er redd den blir litt uhåndterlig i Hemsedalsskogen.

Noen meninger og råd her? All input mottas med takk og stor entusiuasme smile

Re: Völkl One/Two - trenger råd
Anders Langøy #183940 15/10/2016 10:27 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei,Vegge Völkl-modellene har gjort det skarpt i skitestene våre, og jeg tror du kommer til å kose deg uansett hva du velger. Men ski som er omtrent like lange som deg selv er vel nesten et minimum (jeg foretrekker selv at de er minst 10 centimeter lenger enn meg sjøl). Tror skogen i Hemsedal gir en lang type som deg fine opplevelser også på 196-ski.

Anders Langøy #183941 16/10/2016 2:03 PM
Fersking
Fersking

HeiJeg er 3 cm kortere enn deg og 8kg lettere. Har kjørt på begge plassene du nevner men kun med Völkl One der. Völkl two har jeg kjørt i Kittelfjell på en "Ikke pudder" dag men dog av og på skare og groper som har fyllt seg med blåst snø.Völkl Two er en MEGET morsom ski, som jeg iallefall nøyt både i og utenfor løypa - vurderte skien lenge før jeg endte på One.Völkl One er like morsom og har gitt meg like mye i dyp snø som i løypa. Völkl two er en herje ski som du sier. Jeg visste ikke hva jeg skulle velge fordi jeg liker begge like godt. Eneste grunnen til at jeg gikk for One var for å kunne bruke den på oppover turer også uten å få med ekstra vekta fra Two. Vet ikke om det ga noe men sånn det iallefall endte for meg. Å må legge til at jeg føler jeg har kjøpt den perfekte ski for meg nå som jeg endte på Völkl One. Bruker den til alt da jeg er mer glad i herjing enn race nedover.

Anders Langøy #183942 18/10/2016 10:18 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for to gode svar som absolutt var nyttige! Valget falt på en 196 Two.

Gleder meg stort til å få prøvd skien på snø! 

Kjell-Magnus;

Av nysgjerrighet; I hvilke lengde prøvde du Two?

Anders Langøy #183943 21/10/2016 12:58 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei Anders. Har du fått kjøpt ski? Har en kompis som skal selge et par Vølkl Two i 196 med Salomon Guardian. De er nesten ikke brukt, siden han stort sett bruker topptur-utstyret sitt.

Anders Langøy #183944 23/10/2016 11:42 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har kjøpt ski, men ikke bindinger smile Hvor mye hadde han tenkt seg for disse?