Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Montere bindinger på ski flere ganger
#183691 04/12/2016 9:13 PM
omyrold Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Noen som har erfaringer med å ha et par bindinger som brukes på to par ski? Skiene har ganske forskjellig bruksområde, så ønsker å ha tilgang på begge. Ser at det ikke er den mest praktiske løsningen, men kan være økonomisk fordelaktig å slippe å kjøpe et par til. Sliter man på skiene ved å montere bindinger flere ganger? Eller kan dette i utgangspunktet være uproblematisk?

Re: Montere bindinger på ski flere ganger
omyrold #183692 04/12/2016 9:58 PM
Fersking
Fersking

Jeg har pusla litt med tanken selv, og jeg tror quivers er produktet vi er ute etter. Man skrur ned et sett med gjengede "hylser" i skia og fester bindingen med maskinskruer. På den måten kan man enkelt montere av og på bindingen og flytte den imellom skipar, kun ved hjelp av et skrujern. Skal også være et sterkere bindeledd mellom ski og binding enn hva tilfellet er med vanlige treskruer. I mitt tilfelle var tanken å bytte mellom dukes og dynafit på samme ski etter hva planen for turen er. Regner med de fleste sjapper med kompetanse på rando/frikjøring kan hjelpe deg med dette.

https://quiverkiller.com/pages/about-quiver-killer

omyrold #183693 05/12/2016 12:43 AM
MrT Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

kan anbefale Quiverkiller. lett å montere og virker til å holde godt. jeg veksler et par dynafit speed radical mellom Volkl vta 88 og BD helio 116. 

bestilte fra quiverkiller på nett. de har ferdige "kitt" med maskinskruer og inserts. 

omyrold #183694 05/12/2016 11:26 AM
Fersking
Fersking

Du kan like godt kjøpe de fra VPG, de er billigst i norge. Montering pleier å koste rundt 1000 lappen da det tar en del tid å få satt insertsene skikkelig. Har quiverkillers på alle ski, selvom jeg kun har en binding til hver ski, dette fordi jeg såklart kan skaffe meg flere ski uten å kjøpe nye bindinger, men og fordi quiverkillers er sterkere enn vanlige treskruer og når man tar av bindingen så tar skiene nesten ingen plass lenger. Veldig greit når man er ute å reiser. Husk å skaff deg gjengelåsing. Jula har en fin liten rød flaske med loctite som jeg bruker. OG ikke minst, skaff deg riktig skrujern til maskinskruene.....

omyrold #183695 05/12/2016 2:37 PM
Fersking
Fersking

Hei 

Jeg bruker Meidjo bindinger, men før, jeg har spurt til å installer "insert kit" på ski, så jeg kan flyt bindinger fra en par ski til en andre par. 

https://www.telemark-pyrenees.com/fr/m-equipment-meidjo-insert-kit

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå