Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Limløse feller
#183646 10/12/2016 3:32 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Noen som har erfaring med limløse feller? Fra Gecko, High Trails etc? Finnes forholdsvis billig på diverse nettbutikker. Skal brukes på Salomon Rocker2.

Ser ut som High Trails kommer best ut i diverse tester på nett, men det pekes på en del negative erfaringer. Ved veldig kaldt vær, eller om snø klabber seg på "limsida" sitter de visstnok dårlig på skiene. Når man skal av og på med fellene flere ganger i løpet av en tur er det visstnok også problematisk. Har snakket med Moonlight Mountain Gear som selger disse og de mener fellene er gode under de aller fleste forhold og at kunder er fornøyd, men mente de ikke passet godt til Rocker2-skiene pga tuppene og festet på fellene.

Skulle gjerne ønsket patenten fungerte bra, men teknologien har kanskje ikke kommet langt nok ennå?

Re: Limløse feller
Jonasator #183647 10/12/2016 4:46 PM
Fersking
Fersking

Hei,

Hybrid er best men dyt, limløse feller levetid er lit kort også med Gecko trenger du å vask ski veldig godt før du installere feller. 

Colltex Whizz funger som en limløse feller, det er mer praktisk og det er ikke så dyrt. 

For Salomon Rocker2 du trenger 140mm

https://www.telemark-pyrenees.com/colltex-mix-whizz-camlock-skin

Jeg håper det hjelper 

Jonasator #183648 10/12/2016 10:39 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har 2 par high trail, 3 sesonger, ca.40-50 lengre og kortere turer på hver par - også 2-4 kortere turer pro en dag og har opplevd et mindre problem bare en eneste gang. 

Det var ca.-15 grader,gikk 4 kortere turer på ca.45  min.hver. Rett før tur nr.3 ,gjorde jeg en tabbe - siden med "lim" (som er ikke lim)  i den ene fellen havnet i pudder. Da slett jeg på vei opp. "lim" fungerte ikke spesielt bra ettetpå :-P  måtte ta av fellen, varme den under jakken - etter noen minutter var det alt i orden. 

Men det skjer nøyaktig samme ting når skifeller med ekte lim havner i snø med feil side.

Ellers ingen problem - har brukt High trail både på sommer,vår og vintersnø. De kan faktisk vaskes når de blir skitne på "limsiden". det kan du ikke gjøre med vanlige feller. 

Jonasator #183649 12/12/2016 8:39 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar!

andyinoslo: Har du erfaring med Colltex-fellene? Har ikke lest noe om dem, men lest en del om High Trails og Gecko og funnet ut at High Trails kommer nok best ut. 

Margaret: Er det twintip på skiene du har brukt? Hvordan synes du festene fungerer? Er redd bakfestet skal bli for dårlig og at det kan "åpne" seg litt opp og dermed få snø under og så måtte stoppe for å tørke/varme fellene før jeg kan legge på igjen og gå videre

Jonasator #183650 12/12/2016 4:51 PM
Fersking
Fersking

Hi, 

alle er veldig god kvalitet men den Colltex er let å bruk. 

Det er en veldig bra alternative og det er ikke so dyrt. 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå