Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til nybegynner?
#183637 10/12/2016 9:50 PM
Vimse Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er av den rare sorten som elsker å gå på ski i fjellet sjøl om jeg ikke har et snev av talent for det. Jeg klarer alldeles utmerket å komme meg både bortover og oppover uten større strabaser, men veien ned igjen bruker å fortone seg noget annerledes. Til stor underholdning for alle andre enn meg sjøl.

Nå har jeg gått til innkjøp av et par Åsnes Ingstad i et håp om at hvis utstyret er sånn hel eller halvveis på plass så må det være håp for meg også, så spørsmålet er dersom som følger: har dere noen gode tips til hvordan en stk talentløs fjellentusiast kommer seg ned fra fjellet på en litt mer verdig måte enn rulling? 

Re: Tips til nybegynner?
Vimse #183638 12/12/2016 9:41 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ett godt tips er å ta noen dager i et trekk og øve på kjøring og teknikk.

Vimse #183639 12/12/2016 11:04 PM
Fersking
Fersking

Ja, det är som föregående sier, stå i trekk.

Kanske till og med sku du vurdere prate med skiskolen, ta en lektion eller 2, bor du i by med nåe kveldskjöring ?

Kjör de ett par uka, sen kan du fortsette dra dit og antingen kjöre trekk elr gå på "topptur"

Vimse #183640 13/12/2016 12:24 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg forstår det sånn at du snakker om fjellturer med (breie og innsvingte) fjellski og en eller annen form for turbinding og støvel (enten BC eller 75mm). Skal du kunne ta deg trygt og greit nedover på sånt utstyr, kommer du ikke utenom telemarksvingen. Kombinasjonen løs hæl og løs snø gjør så og si alt annet nokså ubrukelig.

Telemarksvingen er jo imidlertid skreddersydd for nettopp denne kombinasjonen av føre og utstyr. Det tar litt tid å lære seg å kjøre telemark, særlig på fjellski, men det er sannelig verdt innsatsen.

Skal du lære fort, er det lurt med litt instruksjon. Det beste er nok enten å ta et kurs, eller å få hjelp av en mer erfaren telemarkkjører, om du har en i omgangskretsen. Alternativt finnes det en god del mer eller mindre gode instruksjonsvideoer ute på den farlege verdsveven.

Skal du bli god nok til at det blir ordentlig gøy, må du også ha en viss treningsmengde. Den enkleste måten å få det på, er å ta heisen til hjelp. Ta turen til ditt nærmeste skianlegg, gjerne på kveldstid, og øv! Selv om det kanskje kan virke litt skummelt i starten, anbefaler jeg at du styrer unna de aller slakeste bakkene. Telemark er faktisk lettere å få til med litt fart. Det er nok ikke lurt å hive seg rett ut i svart løype, men barnebakken og de aller slakeste grønne er heller ikke spesielt givende.

Selv om skitrekk er bra for mengdetrening, må du også trene i den typen snø og terreng du faktisk vil lære å kjøre i. Det betyr ikke nødvendigvis lange, strabasiøse toppturer. Du trenger ikke lange, bratte fjellsider for å øve på tyngdeoverføring, balansekorrigering og flyt i løssnøen. Er du på hyttetur, kan du for eksempel finne mye god trening i ei åpen li. Ta gjerne en avstikker fra de oppkjørte løypene når du går langrenn, og test et par svinger i løssnøen. Får du det til på spinkelt (tur)langrennsutstyr, går det garantert på solide fjellski. Og ikke glem leken! Bygg hopp og sett nedslag!

Generelt gjelder det rett og slett å kjøre nok på ski med fri hæl og ordentlige svinger. Gjør du det, vil nedturen ganske snart bli en gedigen opptur!