Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Toppturbinding for lett skikjører ?
#183549 03/01/2017 1:08 PM
øksnes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Min datter har fått prøvd seg såvidt på topptur, og det gav mersmak. Men vi vil ikke bruke en formue og ser etter rimelige løsninger, og en binding som kan brukes med gåvennlige alpinstøvler. Har sett på Salomon guardian 16 og Diamir explore. Guardian framstår som en langt bedre binding - men den anbefales for kjørere over 60 kg, og hun er under 50. Spiller det noen rolle - har noen tips om toppturbinding som er egnet for en kjører på under 50 kg? Diamir explore starter med DIN 3 - så den skal jo kunne brukes, men den bygger mye i høyden, og jeg er usikker på egenskapene når en er i alpinbakken - for det er uaktuelt med mer enn et par ski.

Re: Toppturbinding for lett skikjører ?
øksnes #183550 04/01/2017 12:50 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei!

Jeg forstår på spørsmålet ditt at du vil bruke vanlige slalomstøvler, med en gåbinding som passer til vanlige såler. I såfall bør du ta Marker Tour 10, som har DIN fra 3 til 10.

MEN: I og med at det er et barn/ungdom som skal gå med det, bør du være veldig opptatt av vekt. Det beste ville være et brukt rando-utstyr, som også kan brukes overalt. Det er lettere støvler, lettere bindinger og lettere ski. Det nest beste er da slalomstøvler med gåfunksjon, Marker Tour og et par LETTE ski, som f.eks Dynastar Cham 87 i ca kroppslengde. 

Lykke til!

øksnes #183551 04/01/2017 2:17 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg og mine kamerater og 2 søsken ar brukt Fritschi Diamir av forskjellige modeller med stort hell...... Dessuten er den veldig rimelig... Men anbefales og kjøpe den dyreste modellen som koster max 1500 paret fordi de er litt mer robust ang. utløsning på gåfunksjon.

Salomon Guardian er også en brukbar binding som begynnerbinding til rimelig pris.....1499,-

Om du stikker innom Oslo Sportslager, så har di flere bindinger enn utvalget på nett ang. Diamir og Guardian bindinger!!!

Marker bindinger er rimeligere på XXl fra 2600-3500 ca.

Oslo Sportslager har i butikk enkelte produkt til nedsatt pris og produkter som ikke er lagt ut på nett pga. rest/gamle/utgående modeller, produkt som skal selges ut.... 

Noen vil komme drassende med at en bør gå for Dynafit lignende bindinger til dyrere priser, men det er ikke nødvendig i begynnerfase.... Jeg har brukt samme binding (Diamir Explore) i 9 år uten at den ble ødelagt og brukt den i bakken, toppturer og annen pudderoffpist med stort hell! :-)

Diamir funker ikke så veldig bra på klippedropp, men funker å småhoppe med  selvfølgelig! ;-)

Min erfaring på støvler er at det er mye som funker, men det er jo litt individuelt hva slags toppturstøvler som passer for en..

... På skimodell er jeg (personlig) ikke så nøye på modell og bruksområde... Siden jeg har erfart at alt funker, men selvfølgelig ikke optimalt, men mitt råd er... Ikke for lange ski og kanskje ikke di breieste skiene... Lengde så ville jeg (personlig) hatt litt under kroppshøyde...

Dette er jo selfølgelig mine personlige synspunkt og som fungerer for meg, Kanskje for du/dere, om dere ikke absolutt skal ha det mest fancy utstyret!

Angående støvler er jo en løsning å kjøpe brukte støvler og heller kjøpe nye innerstøvler til dem om det er av kjempedyr modell... Du sparer vel fra 1000,- og oppover om du får kjøpt brukte støvler billig og evt bruke di som di er, eller kjøpe nye innerstøvler til dem.... Da må du jo sef. sjekke opp mot butikk hva innertøvler til din støvel koster på eks. oslo sportslager!

øksnes #183552 04/01/2017 9:34 AM
øksnes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar. Nå er jeg oppdatert og dattera er nærmere 60 enn 50 kg, så med støvler og skiklær ser jeg ikke bort fra at hun passerer anbefalt nedre grense for Guardian på 60 kg. Oslo Sportslager anbefalte (pr telefon) Marker F10 til lett kjører. Den skal være en del bedre enn Diamir - og ikke minst bygger den en del mindre. Hun har alpinski for bakke fra før, og vi kjøpte nye støvler med gåfunksjon i fjor - derfor er uansett randoutstyr utelukket, ihvertfall til vi vet hun ikke vokser ut av det. Tror målet blir å finne Marker F10 på tilbud et eller annet sted. Eller en butikk med en en utgått skimodell på supersalg, hvor vi kan få bindingen til kurant pris ferdig montert.

øksnes #183553 04/01/2017 9:50 AM
Entusiast
Entusiast

Kan nok være en grei binding det ja!

Du kan jo se på FINN.NO etter brukte Marker F10 bindinger ..... Mulig du får kjøpt noen billig! ;-)

øksnes #183554 04/01/2017 10:18 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Stiller meg også bak anbefalingen om F10 i hennes tilfelle. 

Guardian er en veldig kraftig og tung binding tiltenkt ganske aggressiv kjøring. Vekta er høy, og ikke særlig ideell for toppturer, men heller å ta heisen til topps og labbe litt avgårde avgårde derfra til andre linjer

øksnes #183555 04/01/2017 10:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ja, Guardian er en fin binding, kraftig og solid, men den er for voksne mannfolk som kjører hardt, og ikke førstevalget for lange toppturer. Fint at flere er enige i Marker Tour 10. Og det pleier å være mulig å få noen brukte på Finn. Tidligere i vinter så jeg de nye, på salg, for ca 1500,-

Lengde på ski er jo en smakssak, så når jeg anbefalte ca kroppslengde på Cham 87, er det fordi de er særdeles lettkjørte, med rocker som gir en kortere kontaktflate i bakke ? ergo virker den som en kortere ski. I løssnø har den en bred tupp som gir oppdrift. Så akkurat denne skien bør være kroppslengde ? eller litt lengre. Andre ski med mindre rocker og mindre flyt, bør være kortere. Så her må du se an skiens egenskaper.

Som sagt: Lykke til. Gøy med unger som vil være med :-)

øksnes #183556 06/01/2017 1:10 PM
Entusiast
Entusiast

Om du er glad i henne gå for en tech binding :p Oppturene går så mye lettere med det. Dynafit Speed Turn er billig, lett og kan justeres ned til din 4, mer enn lavt nok for henne og du kan få den for godt under 2000 kr om du leter litt. 

øksnes #183557 21/11/2017 8:52 AM
Fersking
Fersking

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå