Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Black Diamond Helio 105 m Marker kingpin eller Diamir Vipec?
#183546 03/01/2017 2:55 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har sett litt på black diamond 105 sin toppturski. Virker som en bra ski, men lurer på om den blir for bred for mest toppturer, men også noen dager heisbasert kjøring. Burde jeg heller gå for noe smalere, vurderer dynastar mythic eller cham 97. Når det gjelder binding tenker jeg å gå for en Kingpin eller Vipec. Noen som har erfaringer? Er tidligere alpinist og god på ski og setter nedturen i fokus samtidig som jeg vil ha det lettest mulig opp da jeg vil kunne gå lengre turer også på utstyret. 

Takk for svar

Re: Black Diamond Helio 105 m Marker kingpin eller Diamir Vipec?
Erling Astrup Sj #183547 03/01/2017 5:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei!

Hvilken bredde du bør gå for er det nok mange meninger om, og vanskelig å gi noe konkret svar på. Skulle jeg kun hatt ett par ski, ville jeg ikke nølt et sekund med å gå for 105.

Begge bindingene du har plukket deg ut er helt rå, og egentlig de eneste jeg ville vurdert selv. Begge er kjøresterke og har god funksjonalitet. Vipec er nok noe lettere (husker ikke tallene i huet), og har bedre utløser. Derimot står du noe høyere over skia enn Kingpin, og har i teorien ikke like god kontakt med skia.

Kingpin har en mye bedre bakbinding for kjøring, enkelt og greit. Har kjørt begge, og i myke gode forhold merker jeg ikke store forskjellen, men når det blir hardt og slagete synes jeg KP er litt mer kontant og presis. Nå er heller ikke jeg noen tidligere alpinist av meg, så vil tro du vil merke mer til forskjellen mellom de to enn hva jeg gjør. 

Jeg sto mellom begge bindingene til et nytt par for sesongen, og landet på KP utelukkende pga kjøreegenskapene. Det trumfet vekt og utløseren Vipec har foran for min del. Har kjørt og tryna mye på KP gjennom hele forrige sesong og synes de både løste ut og holdt fast akkurat som de skulle. 

Ville ha sjekket opp vekta, og sett hva den utgjør. Selv lar jeg ikke vekta påvirke kjøreegenskaper mer enn absolutt nødvendig, drasser heller på litt ekstra for å få opp morofaktoren ned igjen!

Re: Black Diamond Helio 105 m Marker kingpin eller Diamir Vipec?
Erling Astrup Sj #183548 04/01/2017 10:37 AM
Medlem
Medlem

Veldig fornøyd med mine Helio 105 montert med Vipec! Kjører de med Mtn Lab og Tlt6 performance, fungerer godt. Anbefales!