Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kjørerettet ski for heis og topptur for å komplettere skiparken
#183538 04/01/2017 10:54 AM
HenrikS Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei! 

Skiparken består i dag av et par Black Diamond Helio 105 med Fritschi Vipec og et par 4Frnt Turbo med Marker Baron. 

Jeg ønsker nå et par bredere ski for å komplettere skiparken, og ser derfor på ski som Blizzard Bodacious 186. Tanken er å bruke disse på store dager i Sogndal, Røldal osv. De må takle løssnø, vindfokk og skikkelig oppkjørt snø. Andre forslag? Vil gjerne ha litt camber eller flatt under foten, rocker foran og bak. Viktig at de takler skikkelig oppkjørt snø også, og ikke kastes rundt. Må også klare både tett skog og store fjell.

Litt i tvil ang bindinger, bruken blir jo mest heisbaserte toppturer og heisbruk, litt rennekjøring i Røldal osv. Holder Kingpin til dette eller må jeg ha rammebindinger? Turboene kommer jeg til å montere med faste alpinbindinger, så har evt Baron til overs, men det er ikke førstevalget mitt akkurat.

Er 180cm og 85kg i nettoen.

Re: Kjørerettet ski for heis og topptur for å komplettere skiparken
HenrikS #183539 04/01/2017 10:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har du tatt en titt på Rossignol Super 7? De har kommet med ny modell i år, som er ganske dyr ? men den forrige modellen er veldig god den også. 115 mm midtbredde. Hvis du vil gå enda bredere, har XXL fjorårsmodellen av Rossi Squad 7 til bare 3.000,- Den er 120 mm under fot. Det er et røverkjøp.

Kingpin holder garantert, om du ikke er helt vill...

HenrikS #183540 04/01/2017 10:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Selv så har jeg valgt noen ganske sære ski til bruken du skisserer. Den har en ganske syk form, men min opplevelse er at den takler akkurat det du sier at du vil unngå, at skien blir "kastet rundt" av oppkjørt snø, vindfokk og rufsete forhold. Den har en helt annen type tupp, som skjærer igjennom på en helt annen måte enn alle de andre fete plankene, som stort sett har butte tupper. Fordelen med de jeg bruker er at de skjærer bedre, og bredeste punkt er flyttet bakover. De er såpass sære i formen at det nok blir en smakssak om du tør å prøve deg på denne typen (jeg har forøvrig 2 par i forskjellig bredde: 189 N og 181 O).

Lenke til nettbutikk her: http://www.dupraz-snow.com/d2-online-shop.html

HenrikS #183541 04/01/2017 10:59 PM
HenrikS Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Super/Squad 7 ser lekne ut i alle fall, men hvordan er de når det drar seg til med fast snø og høy fart? Mener å huske S7 er veldig myke?

Noe tanker rundt Salomon QST118? Har også sett litt på Nordica Patron, men finner de ikke i noe særlig butikker.

At Kingpin holder er jeg ikke i tvil om, men er sikkerheten på de god nok til heisbasert herjing? Veldig fornøyd med Fritschi Vipec som jeg har på toppturskiene, men litt i tvil om jeg ønsker pinner i bakbindingen om det skal drives en så kraftig ski som eksempelvis Bodacious på variert føre (men kan godt hende det funker i praksis).

Litt redd Bodacious blir i meste laget i tett bjørkeskog også, men de virker så utrolig bra på alt annet at kompromisset ikke er så ille.

De Dupraz skiene så temmelig elleville ut, men jeg er nok litt for konservativ til å prøve noe så annerledes! smile

HenrikS #183542 05/01/2017 10:30 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg gikk over fra pinner bak (dynafit) til KP i fjor, og kan ikke se for meg at jeg noengang kommer til å bytte tilbake til pinner. Har bindingen på 2 par ski nå, av den litt kraftigere sorten, og har kjørt veldig variert, alt fra cruising, dropp, bakke og skogsherjing, og har aldri hatt noe å utsette på utløseren. Nå skal det sies at jeg ikke tar de største droppene og hoppene, til gjengjeld er jeg både tung og sikkert ikke veldig god teknisk. Samtidig har jeg sett en kompis ta nok backflips uten problemer på de til at jeg er hellig overbevist.

HenrikS #183543 06/01/2017 1:00 PM
Entusiast
Entusiast

Det du spør etter er skikkelige storfjellski. Så for eksempel Blizzard Bodacius, Black Crows Corvus, 4frnt Renegade(i alle fall fjorårets versjon, usikker på årets) eller Volkl Confession er gode valg. De takler alt det du beskriver. Renegade har ikke camber, men er til gjengjeld mest leken i skog. Bodacious er best i løype. Corvus er veldig velrundet. Mens Confession er aller mest stabil.

Med mindre du er veldig redd for lengden ville jeg gått for 190+. 

HenrikS #183544 09/01/2017 3:03 PM
Medlem
Medlem

kan fort anbefale salomon rocker2 i 190 lengde  

takler alt det du nevner og kan kjøpes av meg med duke binding i small(om det passer til støvelene din) opptil 325mm såle og feller tilpasset skia, 4000+ evt frakt  

selges ene og alene pga jeg ikke får nok dager som den skia fortjener :p