Hei godtfolk!
Jeg har kun vært i bakke tidligere, men har fått svært lyst til å prøve topptur siden et par kompiser har slikt utstyr, og jeg har sett et par youtube-videoer fra jotunheimen. Jeg er student for øyeblikket, så har ikke flere titusener å legge i utstyr, men jeg ønsker ikke å kjøpe det aller "dårligste" på bekostning av glede ved bruk av utstyret. Det jeg legger i utstyr er forsåvidt støvler, bindinger og ski. Etter å ha lest endel artikler her inne har jeg kommet frem til at en ski med midje på rundt 100mm passer det jeg ønsker å bruke skiene til, både bakke og topptur.
Det jeg tenkte var å kjøpe sko i butikk, så jeg får prøvd de ordentlig og får å få litt hjelp fra betjeningen for å velge riktig. Nå har jeg vært litt rundt i trondheim å sett og prøvd forskjellige sko, og det ser ut til at de gjerne vil selge meg de dyrere skoene med tech-bindinger, noe som jeg skjønner fra deres side, men på den andre siden sier en kompis at det er ikke der jeg bør gå for. Så jeg blir skikkelig i tvil på hva jeg bør velge, for å holde prisen nede og få muligheten til topptur har jeg vurdert å kjøpe nye sko og gå for brukte ski med rammebindinger. Jeg er fullt klar over at dette veier vesentlig mer enn randoneesko og techbindinger.
Det er nedkjøringen jeg setter høyest, og den jeg kommer til å glede meg til hele turen opp, så for min del har det ikke så mye å si om oppturen er tyngre og tar lengre tid.
Jeg ser for med at det blir kanskje 50/50 fordeling av bakke og topptur. Jeg er 26 år, 187cm høy og veier ca 100kg, bruker 45-46 i vanlige sko, og synes 29,0-29,5 passet bra i støvler.
Jeg setter stor pris på alle tips, råd og erfaringer på veien gjennom utstyrs-labyrinten 
Om det er noe jeg har misforstått, ønsker jeg gjerne en oppklaring