Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Når bør jeg bytte alpintskiene?
#183461 16/01/2017 3:36 PM
nina Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei! Jeg lurer på om der finnes noen tommelfingerregel for når/hvor ofte man bør bytte alpintski?

Har forsøkt å google meg til et svar, men uten særlig hell. Mener det finnes en formel som man kan regne seg frem med?

Vil anta at jeg er i bakken en 10 -12 ganger pr vinter.  Hvor lenge bør et par ski holde da? 

Jeg har et par enkle carvingski (vølkl floresta) som jeg har brukt i mange år nå. Er veldig glad i dem og kan fint bruke dem, men lurer på om de synger på siste vers, da jeg syns den ene skien har begynt å "vri seg litt" om jeg må legge på litt vekt.  

Om jeg skal velge nye ski, hva bør jeg se etter da? Vil ha noe lettkjørt. Er ingen tekniker eller racer. Er helt gjennomsnittlig. Kjører 90% preppa bakker, vil ha lette carvingski. Har du noen stalltips? 8|

Re: Når bør jeg bytte alpintskiene?
nina #183462 15/01/2017 11:32 AM
Medlem
Medlem

Hvor lenge en alpinski varer er vel avhengig av flere faktorer, men selv anser jeg skiene som kast, når man har planslipt og slipt sidekantene så mye at det knapt er stålkanter igjen. Om man plansliper et par ski 1 gang per år og ellers sliper sidekantene jevnlig igjennom sessongen, vil jeg si at man fint kan ha et par alpinski 3 sessonger.. Man kan fint reparere sålen på skiene, men utslipte stålkanter blir litt mere komplisert å skulle fixe. Når du skriver at den ene skien virker litt merkelig. Kan det jo være at den rett og slett trenger en runde med planslip med sidekanter om det er mye hakk og sår i disse. At skiene er smørt etter world Cup standard er vel ikke et must. Men godt preparerte ski med god glid og nyslipte stålkanter blir vel ikke feil.

Om du velger å beholde skiene dine ville jeg absolutt vurdert en planslip med sidekanter og fått dem smurt skikkelig..

Re: Når bør jeg bytte alpintskiene?
nina #183463 16/01/2017 12:50 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ski holder lenge dersom du kjører ganske normalt. Enig med Mikkel i at de bør ha litt pleie. Men et par carving-ski er vel ikke akkurat optimalt til park-kjøring, så det er mulig du hadde hatt det mye mer gøy med et par ski som var bedre egnet til formålet. Sjekk brukte ski på finn ( eller her ). Mye fint å få tak i for en grei pris.

Lykke til!