Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Pussing av slalåmbriller. Og linsebruk.
#183333 14/02/2017 6:18 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg kjøpte i dag disse Oakley slalåmbriller til kr 999,- som var på tilbud, med 2 linser. Jeg lurer på om jeg kan pusse de med brillerenser som jeg bruke til mine vanlige briller ? Skal/kan jeg pusse de på begge sider med det ? Linsene er den ene gulaktig og den andre mørkere. De gule skal brukes i vanlig sollys, men vet ikke hva ekspeditøren mente med den mørke som skal brukes i lav sol, at det kan gjøre noe vesentlig forskjell. Men kanskje de mørke øker snø-kontrasten også når det ikke direkte kommer sol ?

Re: Pussing av slalåmbriller. Og linsebruk.
merterje #183334 15/02/2017 10:16 AM
Medlem
Medlem

Hvis du har fått med to glass, så er meningen å bruke det lyseste når det ikke er sol, og det andre når det er sol. Det som slipper gjennom mest lyst kalles gjerne for kontrastglass, og skal, som du sier, øke kontrasten i snøen.

Når det gjelder pussing av dem, så vet jeg ikke. Personlig bruker jeg bare en vanlig pusseklut, eller den lille posen som fulgte med brillene. Tror det er viktig at man ikke bruker varmt vann, zalo og slike ting på dem. Hvordan det fungerer med brillerens er jeg usikker på.

merterje #183335 15/02/2017 5:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

anbefaler deg å lese instruksjonen som følger med når det kommer til pussing av linser

eller les dette

http://www.oakley.com/en/support/product-care

merterje #183336 15/02/2017 10:03 PM
Fersking
Fersking

Oakley goggles kan fint vaskes på utsiden (mikrofiber/brillefille/innsiden av posen til brillene dine), men insiden må du ikke gni på siden den siden er anti dugg behandlet. Hvis du får dråper/flekker på innsiden kan du forsiktig ta på flekken med det samme du vasker utsiden med til den er borte. Bruk evt. litt vann på kluten hvis det ikke kommer pent av. Utsiden tåler også litt zalo hvis det er leie fettflekker.. 

merterje #183337 16/02/2017 12:04 PM
Medlem
Medlem

Er det noen tips hvis man allerede har gnikket på innsiden av glasset?

merterje #183338 16/02/2017 1:54 PM
Fersking
Fersking

Er det noen tips hvis man allerede har gnikket på innsiden av glasset?

Hvis de har blitt veldig tåkete så tror jeg det er kjørt.. Du kan skylle dem med rennende vann på innsiden og se om du får bort noe, men hvis du har gnikket anti dugg belegget utover og de er ubrukelige å se gjennom så kan du evt. som siste forsøk prøve å vaske av anti-dugg laget med mikrofiberklut og zalo el. De vil da dugge litt lettere, men kan fortsatt sikkert brukes.