Etter lang tid i tenkeboksen har jeg bestemt meg for å førtidspensjonere mine Tua Cirque og Asolo Extreme anno 1990, og ta steget inn i det 21. århundre og konvertere til plastsko og 10 cm skibredde. Med skostørrelse 30,5 innskrenkes bindingsvalget en smule. Scarpa TX Pro går til Mondo 29,5/30. Av Scarpa sine støvler er det vel bare 75 mm T2 Eco eller T1 som er aktuelle. 13/14-modell Scarpa T1 er mulig å få tak i, men de er kanskje i stiveste laget? Vil T2 Eco gi støtte nok til 10 cm brede ski?
Crispi har imidlertid både Evo NTN, Shiver NTN. XP Man og XR i størrelse 30,5, men jeg vet ennå ikke om de er å få tak i så sent i sesongen. Ingen butikker jeg vet om her i Bergen har Crispi på hylla, men jeg tror de kan skaffes.
Jeg står aldri i skitrekk og benytter heller ikke helikopter eller andre motoriserte fremkomstmidler, så skoene bør egne seg til å gå med. Høyde/vekt: 194/100 gjør det fristende med relativt brede og lange ski som egner seg for løssnø, vindblåste skavler og råtten kornsnø. Har foreløpig kastet mine øyne på G3 Findr 94 eller 102.
Av 75 mm bindinger har jeg sett på 22 Designs AXL og Bishop 2.0. Bishop kommer også med en ny modell til høsten; BMF R. Kanskje verdt å vente på? Bishop virker solide, da de er uten plast som ellers lett kan sprekke i kulda under belastning. Litt ekstra tyngde i bindingene er bare sunt.
Er det noen som har synspunkter på dette? Gode råd mottas med takk.