Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
G3 Ion 12 - erfaringer?
#183251 04/03/2017 4:07 PM
Stian Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har sett på G3 ion bindingene og ser at disse jevnt over scorer litt dårligere enn f.eks. Dynafit radical 2 dår det kommer til kjøreegenskaper. Er det noen som har erfaringer med dette? Første gang jeg kjøper tech bindinger, så er rimelig grønn på dette.

Alle svar mottas med takk

Re: G3 Ion 12 - erfaringer?
Stian #183252 04/03/2017 9:45 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har brukt to sett av disse bindingene i hhv 3 og 2 år nå. Primært turer øst i Jotunheimen, noen turer på Gaustad-toppen, skogskjøring og noen timer i bakken innimellom. Kjøreegenskapene er bra de og jeg ville absolutt ikke avskrive de pga en test score uten å se hva din bruk er mot hva tester har lagt til grunn.

Om min bruk kan jeg si at jeg er 189 cm, 90kg, har en historie med å kjøre i stykker utstyr så velger ikke det letteste i butikken lenger og jeg bruker disse bindingene sammen med en fire spenners Scottstøvel som turoppsett. Hucking av noe som er verdt å skrive om er lagt på hyllen for min del (men er det bruksområdet ditt ville jeg heller fokusert på en lett rammebinding), så nå går det mer i store svinger i høy hastighet. Til denne bruken er kjøreegenskapene meget bra. Fjæringen i bakhuset holder støvelhælen godt selv på slagete underlag som glasert skare, smådrifter og liknende, og bredden i forhuset gir god overføring av kraft. 

Jeg vil også trekke frem noen andre egenskaper som ikke er rent på kjøreegenskapene, men som bidrar til brukervennlighet og som jeg synes er veldig bra:

• kanalen under forhuset gjør at bindingene er lette å få på uten å tettes av sne og
  • de to plast tårnene gjør det lett å få riktig linje på techmaljer og pinner når du skal inn i bindingen
  • systemet for skarejern gjør at jeg får på og av skarejern uten å ta av skien
  • hælløfterene betjenes enkelt med staven mens du går

For ordens skyld, jeg har ingen bindinger eller kommersielle interesser i G3, men jeg synes disse bindingene er veldig bra!

Om ikke annet, se om du kan få prøvekjørt et par før du bestemmer deg.

Stian #183253 05/03/2017 2:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har kjørt et par sesonger på Ion 12 (er 187cm, ca 95 kg). Kan skrive under på de fleste av de positive tingene som KG Barth skriver. Har allikevel noen negative erfaringer også. Synes det er litt mye slark/bevegelse i bakbindingene. Følte av og til at jeg var på vei ut av bindingene, når jeg trykte til litt. Hører med til historien at jeg har ganske store føtter (str 46), noe som kan være med på å gjøre belastningen på bakbindingen større. Kjører nå på Dynafit Radical 2 FT. Synes at disse er bedre, virker tightere i bakbindingen

Stian #183254 08/03/2017 9:34 AM
Fersking
Fersking

Har kjørt på G3 ION 12 i to og en halv sesong nå. Jeg har hørt rykter om at tåstykket har de sterkeste fjærene, noe jeg merker når jeg klikker inn skoen (uten hælen) og deretter prøver å løse skoen ut. Stooor forskjell fra marker kingpin 13 som løser ut tåstykket mye lettere. 

Jeg er 183cm og 75 kg og vil si jeg kjører hardt (dette er et definisjonsspørmsål). Jeg har aldri opplevd slark, eller unødig utløsing av binding, selv på slaggete isete og jævlig snø. 

Riktignok hadde jeg et problem med bakbinding i gå-modus. Da den ikke ville bli værende i gåmodus. Den poppet tilbake til skimodus og ville ikke tilbake. Dette var 14/15 modellen, jeg gikk tilbake til butikken med de. Også fikk jeg nye 16/17 bindinger. Disse har jeg ikke hatt noen problem med. 

Alt i alt vil jeg si at dette er et godt kjøp, men det er nesten alle andre tech-bindinger og for tiden....

Stian #183255 21/11/2017 8:15 AM
Fersking
Fersking

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå