Hvordan oppfører DPS Wailer 112 seg på hardt og slagete føre, som i både kortsving og stor fart? -Spør av rein nysgjerrighet, (ettersom de skia har den mest ekstreme rockeren jeg kan huske å ha sett på topptur, noe som vanligvis ikke er forenelig).

Og gir  Wailer 112 faktisk mindre gåmotstand opp, fordi så liten del av fronten (med felle) bremser nedi?

Til trådstarter: Generelt står elevene vi har i skiopplæring (40 stk hver vinter), ofte irriterende godt på K2 Wayback, (tross lite eller ingen erfaring utenfor preparert løype, eller på ski i det heile tatt).

Erfaringa mi er heller at breidere og meir spesielle ski sjelden lønner seg, med mindre en er skikkelig god, og/eller tung i sessen.

Black Crows Camox Freebird er enda bedre på topptur /allroundegenskaper enn Wayback, spesielt på hardt og slagete føre,men med mine 88 kg er de ikke spesielt bærekraftige på gjennomslagsføre. Til gjengjeld er de kurante å drasse med opp. 

Generelt:

Til alt anna enn heisbaserte, korte toppturer gidder jeg ikke lenger å skubbe breiere ski enn maks 100mm midtbredde opp motbakkene, det suger kraft ut av låra. (Av erfaring etter 15 år med Legend Pro Rider, Sumo, Kuro, Redeemer, Navis og BMT 109).