Vurderer å kjøpe full pakke (ski, bindinger, støvler, feller osv) av randoneeutstyr til meg selv, men synes det er veldig vanskelig å finne ut av hva jeg bør kjøpe i utstyrsjungelen. Jeg er kun 1,57m høy, veier 50 kg, og bruker skostr 35/36, så bare høyden/skostr setter kanskje sine begrensninger for hvilke støvler og ski (hvilken lengde bør jeg ha) jeg har å velge i. Hvor brede bør de være? Hvilke bindinger, og hvilke sko? Jeg går en del i fjellet (både langrenn og med fjellski), så jeg er skivant. Møter stort sett INGEN på fjellski på topptur lengre, og må innrømme at jeg er skikkelig misunnelig på alle som galant suser forbi meg i nedoverbakkene. Mens jeg "sikk-sakker" meg sakte og vaklevorent ned på fjellski med halvfeller... Utgangspunktet ønsker jeg meg lett, men stødig utstyr. Hva er (vekt) lette ski, lette bindinger og lette støvler? Jeg synes anmarsjen og oppturen ser slitsom ut med randonee; jeg pleier å suse forbi på flater og i oppoverbakker med fjellski. Noen som har tips til ski, støvler, bindinger, og ca hvor mye vil en ganske lett skipakke til en nybegynner koste meg? Skal brukes på toppturer, og lite i preparerte bakker. Kan vel ikke skryte så veldig av skiferdighetene mine, men jeg har besteget noen 2000-topper på fjellski, og kommet meg helskinnet ned igjen. Tips mottas med takk!