Først: jeg har aldri kjørt med NTN selv. Jeg skadet begge knærne med Linken-bindinger, og ønsket etterpå å ha en binding med utløser. 

Min vurdering var at NTN har utløserpunkt lengre bak enn alpinbindinger. Det ser ut som de løser ut ca midt under foten på den bakerste delen av bindinga, og dermed trenger mer rotasjon for å løse ut, eventuelt at de ikke løser ut før noe allerede har røket. Jeg kan åpenbart ta feil da jeg ikke har testet. Selv endte jeg opp med 7tm, som har utløser foran tåa, og den har gjort jobben alle ganger jeg har hatt behov for den. Den er også sertifisert som utløserbinding på samme måte som alpinbindinger slik jeg har forstått. Den har heller aldri løst ut når den ikke skal. Jeg har kjørt på 3 forskjellige generasjoner av den nå siden 2007. 

Ulempen er at den nok er mindre stabil sideveis enn NTN. De seneste versjonene er dog blitt merkbart bedre. Jeg kjører nå på 7tm power tour xr, altså med gåfunksjon. Den er en solid forbedring fra forgjengeren. De gamle har vært litt vinglete på isete føre, men fungerer utmerket da jeg selvfølgelig alltid kjører dyp løssnø en annen fordel er at nye utgaver alltid passer på gamle fastmonterte plater, slik at man kan kjøpe én ny binding som kan brukes på alle de gamle skiparene. Har selv 4-7 skipar med dette systemet, men bare 2 andre generasjon bindinger. Toppturvariantene er fra generasjon 3 dog ikke kompatibel uten litt flytting av spacere.

Dette var ikke svar på spørsmålet ditt, men betraktninger fra en annen psykisk utfordret telemarkkjører med skrekk for alpinbindinger og flere skader??