Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
IRAN - vært der i det siste?
#182760 14/12/2017 4:10 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Vi er et par som i hovedsak har tenkt oss til Iran for å stå på ski og snowboard, reiser fredag 26.januar til søndag 4.februar med TurkishAirlines, fra Oslo via Istanbul.Så vi lurer på; er det noen her som har vært der i det siste?Vi har bare booket fly hittil, men ikke helt bestemt oss for bosted. Dizin og Shemshak er anleggene vi tenker å besøke, og vi får 6-7 dagerpå ski/brett. Dere som har vært her, vil dere anbefale å bo i Dizin eller Shemshak, og av hvilken årsak? Forstår det slik at veien i mellom disseplassene kan være stengt i tide og utide.Vi heller mot å booke 6 netter på hotellet i Dizin, for så å forsøke oss på dagsturer til Shemshak når det er mulig.Alle tips tar vi selvsagt imot med stor takk :):-) -Lars

Re: IRAN - vært der i det siste?
LarsWeyer #182761 15/12/2017 6:30 PM
gul Offline
Fersking
Fersking

Hei, lenge siden jeg var der, 2007, men hvis ikke mye er alt for forandret holder jeg en knapp på Dizin. Bedre hotell og bedre muligheter for offpist etter min mening. Morsomt å ha vært der. Fantastisk hyggelige mennesker, de fleste som kjører er velstående og språkmektige iranere. Vi ble invitert på 40-årslag i Teheran, noe som var utrolig moro. Husk å ikke ta med alkohol eller dristige blader. Du må regne med å bli stoppet i tollen.

mvh gunnar lier

LarsWeyer #182762 16/12/2017 11:07 PM
Medlem
Medlem

Var der 10 dager i februar/mars 2017. Bodde i shemshak. hadde en dagstur til dizin og en tur til darbansar(?) funka veldig greit å bo i shemshak, kort vei over fjellet til dizin, og både shemshak og darbansar i umiddelbar nærhet. Dizin var ganske spora da vi var der, så vi fikk best kjøring ved å traversere/ gå langs ryggen ski høyre for Shemshak. Vi hadde bare booka ei natt i teheran før vi dro, ellers virka Iran litt som et land der ting ordner seg. De er rimelig strikte i tollen så beregn god tid og ha første natta booka. Hvis dere er gira på å gå ut fra anlegga så vær obs på at de lokale ikke nødvendigvis synes det er så fett. Min erfaring var at dette var enklest å få til fra shemshak. NB: vær nøye med skredvurdering! I Iran er dere på egenhånd.

LarsWeyer #182763 24/12/2017 12:03 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei Lars!

Vi var en gjeng fra Bergen som var iIran i 2011. Bodde på hotell i Dizin første uken. Knallforhold, men rimelig dødt mtp liv utenom. 

Møtte så noen lokale som vi fikk låne en leilighet i Shemshak av. Her var det flere folk og restauranter. Iranere er utrolig hyggelige og gjestfrie, ikke bli overrasket om du blir invitert med på fest smile

LarsWeyer #182764 01/01/2018 4:30 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for alle svar.Siden "svar"-knappene på innlegg i forumet ikke fungerer (ikke hos meg ihvertfall), så får jeg bruke kommentarfunksjonen.Hva menes med at de lokale ikke nødvendigvis synes det er kult at folk går ut fra løypene?Er det forbudt på noen som helst måte å gå med feller ut fra heisene eller i fjellene rundt?Vi vil gjerne leie en frikjørings-/toppturguide dersom det er mulig å få tak i. Tips?Hva med transport/dagsturer over fjellet mellom Dizin/Shemshak, noen som gjorde seg erfaringer her?Kanskje vi booker de 3 første nettene i Dizin og tar det derfra. Får håpe en "giftering" er nok til at vi får dele hotellrom;)