Turkamerat har Fitzroy, og er veldig fornøyd. Jeg syntes det ble litt lite, og kjøpte Bibler Bombshelter (storebror til Fitzroy), og er veldig fornøyd. Todd-Tex duken er den sammen, og jeg har vært svært fornøyd med kvaliteten, både på den, og resten av teltet. Selv om de nå heter Black Diamond Fitzroy etc, så er det samme teltet, med mer eller mindre samme specks.
Både Fitzroy og Bombshelter kan oppleves som litt plundrete å sette opp de første gangene, men 3-4 ganger med trening under gode forhold, så går det raskere enn å sette opp f.eks et Hilleberg eller HellSport telt.
Eneste ulempen jeg kan komme på er at det (etter min mening) er for små fortelt. På Bombshelter kommer dette ferdig sydd på, mens man til Fitzroy kan kjøpe ekstra. Disse synes jeg uansett blir i minste laget for komfortabel vinterturer, hvor man lager mat etc i forteltet. Men det er vel smak og behag.
De er lette, svært vindstabile, tilnærmet "lydløse" ergo gode å sove i selv under sterk vind, de puster godt, og i kaldt vær er det minimalt med kondens. Takket være Todd-Tex'ens hårete overflate på innsiden, fanges evt. fuktighet opp her, slik at den enkelt fjernes ved å fyre opp MSR'n i et par min.
Kommer ann på bruk og ønskede telt-egenskaper men jeg har i hvertfall gode opplevelser med Fitzroy (og ikke minst Bombshelter)