Hei!
Jeg har bare hatt sekker med ABS-systemet, til meg selv en ABS Vario, til sønnen en North Face med ABS-system, og til datter en ABS liten sekk med fast sekkerom. Fordelen med Vario er at du kan bytte sekkerommene. ABS har mange modeller i ulike størrelser. I tillegg er det andre anerkjente produsenter som produserer sekkerom for Vario-sekkene. Har selv en Epoc på ca 20 liter, som passer bra til heisbasert kjøring. Så vidt jeg husker kan jeg ha skiene både på kryss og diagonalt, så det blir en smakssak.
Jeg har flere ganger vært i alpene med sekkene uten store problemer. På Gardermoen vet de hva disse sekkene er ? men si ifra ved innsjekk, mens på Kjevik skjønte de ingenting. Jeg pakker utløser og patron i egen boks i bagasjen. Jeg har printet ut dokumentasjon som du finner på ABS sine sider. Jeg flyr til Geneve. Der har jeg aldri hatt noen vanskeligheter på veien tilbake. Selve sekken bruker jeg som håndbagasje.
Alle produsenter påberoper seg fordeler. Jeg skal ikke si noe "dritt" om de andre, men kan jo si hvorfor jeg valgte ABS:
1) ABS er ? såvidt jeg vet ? de som har lengst erfaring med disse sekkene, og skal være gjennomprøvd. Ergo ganske sikre, slik jeg vurderer det.
2) Det er to ballonger som blåser seg opp, så hvis det blir rift i den ene, er det fremdeles noe oppdrift.
3) F.eks Snowpulse blåser opp en ballong som skal beskytte hodet bedre, da ballongen legger seg rundt nakke og hode, og går over skuldrene og ned foran. ABS er bare bak hodet og ned bak skuldrene. Etter min vurdering vil Snowpulse-varianten hindre bruk av armene ved utløst ballong. Jeg har tenkt at jeg vil ha armene fri, men vet ikke om dette er et reelt problem ved Snowpulse.
Ulempen med ABS er at dersom du løser den ut, må du sende inn og bytte både patron og håndtak. Dette skal være gratis + frakt. Har ikke hatt behov, heldigvis, men har vurdert at det ikke er noe problem. Hvis jeg først MÅ utløse sekken, er det viktigere at systemet virker optimalt, enn at det er litt tungvint i ettertid. Går også ut i fra at etter en eventuell utløsning vil ikke behovet for eksponert kjøring være veldig stort de nærmeste dagene...
Ligger en del brukte sekker på Finn. Det er ulike måter å sjekke om utstyret er i orden, dvs at det ikke er utløst. På ABS-sekkene må du veie patronen og sjekke vekt ? riktig fyll-vekt står på patronen, og på håndtaket er det en rød ring som kommer tilsyne dersom håndtaket har vært utløst.
Lykke til med valget.