Mye av greia med rammebindingene til Marker er at man både står høyt, og de blir fort litt slarkete i overgangen mellom ramme/binding og monteringsplata. Og derfor er det de som reagerer på hvordan de kjører, og synes f eks KingPin er bedre. Og jeg er blandt dem, liker ikke rammebindinger verken opp eller ned. Isåfall ville jeg hatt Salomon Guardian, som jeg har bedre erfaringer med. Men den veier også bly.

Skal du likevel ha tech-binding, vil min anbefaling være Diamir Tecton, evnt Vipec EVO. KingPin er også er svært så god binding (har 2 selv), men Diamir sine har et par fordeler på kjørefronten, ved at de har elastikk og DIN-justerbar utløser i front, og en bakbinding som ikke roterer. Kjørefølelsen blir så nærme en vanlig alpinbinding, at hvert fall ikke jeg merker meg noen som helst forskjell. Den vil da også løse ut som en alpinbinding, noe som i teorien gjør den til en tryggere binding, og du trenger heller ikke å være redd for at bindingen skal løse ut i utide når du drar på litt (ikke at dette er et særlig nevneverdig problem på nyere tech)

KingPin har, som andre tech-bindinger, en roterende bakbinding, noe som gjør utslag i hælen når du presser på i svingene. Men jeg vil fortsatt si at den er helt overlegen andre bindinger med denne løsningen! Stabiliteten er helt vill sammenlignet med andre bindinger, men holder fortsatt en stor knapp på Diamir wink

Men blir sjukt spennende å teste ut Salomon sin nye binding neste år! Prinsippene er akkurat det vi har ventet på, håper bare det ikke blir altfor mange barnesykdommer. Den skal hvert fall få en sesong eller to på seg før jeg selv putter penger på de..