Jeg har selv bare erfaring med Diamir Fritschi rammebinding og tech bindingene Dynafit Beast 14 (tung bakbinding)!Har selv gått med personer som har brukt Marker Duke bindinger... Ja, di er litt tunge, men om en går rolig oppover og bruker tiden til hjelp, så har jeg opplevd di aller fleste har kommet seg opp på Gaustatoppen! ;-)Dynafit Beast 14/16 bruker et metall beslag i hælen på støvelen for å unngå slitasjer i plasten!.... Den har også max hælløfter på rundt 13, men funker helt greit å gå opp med til Gaustatoppen, der jeg har gått mest!Di funker ikke i di bratteste partiene, men da er det jo bare å gå i slakere skråruter oppover, så er problemet løst!Dynafit Beast er tech versjonen for bruk i klippedrop og annen ekstreme nedkjøringer.Nye tech bindinger koster en del, men om fokuset ligger i hælløfter, så bør en jo kjøpe den rammebindingen, eller teck bindingen som har best/høyest hælløfter... Men stort sett har vel di fleste rando-bindinger ganske lik høyde på hælløfterne mener jeg å se!Hælløfterhøyden på Fritschi Diamir var jeg veldig fornøyd med høyden på, men den rimeligste versjonen jeg hadde, tålte ikke så mye/store hopp, før gåfunksjonen ble utløst..... Derfor måtte vi remontere helløftermekanismen på 2 av våre skipar... Dette blir ikke montert riktig på en del skibutikker har vi erfart!Om skiutstyret virker litt tungt, så er det jo bare å trene litt ekstra styrke i beina! ;-).... Jeg leste et sted at vi nordmenn har jo en hang til å gå fort og bratt, imens nedover i østerike osv. går di mer slakere ruter opp til toppene og sparer dermed litt mer krefter til nedover turen! ;-)Marker Duke tåler jo hopping og er en robust binding... Jeg kjenner ikke til bruksområdet til andre tech-bindinger utenom di jeg har vært borte i!