Jeg vet ikke hvilken bakgrunn du har som skikjører, eller hvordan fysikken står til sånn generelt, hehe. Jeg var i samme situasjon for et par år siden. Jeg hadde så godt som ingen erfaring på ski, men begynte å jobbe i sportsbutikk og tenkte som så at jeg må få skaffet meg noen ski og lære meg å kjøre, så jeg vet hva jeg snakker om når kundene kommer. Jeg fikk dreisen på et par lettkjørte twintip ski på ei skimesse på Geilo og for å gjøre en litt lang historie passelige kort; Når neste vinter kom sto jeg klar med Salomon q98 og Marker Duke. Tanken var one ski quiver, med mest bruk i anlegg, men muligheten for å gå noen turer. For å si det sånn - det ble bare én tur. Etter å ha slitt meg til topps på ei nybegynnertue her i Bodø-traktene i tung nysnø måtte jeg innse at det her går faktisk ikke, og måtte gå ned igjen. På mine egne bein. Med skiene på sekken. I dyp snø. Hvorfor? Jeg hadde rett og slett ikke styrke i beina til å sette svinger etter turen opp. Beina var som gelé etter å ha slept 6kg utstyr pr fot. Nå er jeg tydeligvis utrolig dårlig trent og utstyret jeg hadde var generelt for tungt og veldig overkill i forhold til mine kvalifikasjoner. Til bruk i anlegg var det jo alle tiders, men kraften i en Duke kommer jeg aldri til å ha bruk for, og selv om gåegenskapene ikke var så værst i seg selv for en relativ nybegynner som meg, så var vekten drepende. Nå vet jeg som sagt ikke hva slags erfaringsnivå du er på, og det kan godt hende du har behov for rammebindinger ala. Dukes (F12 er vel kanskje lettere). Nytt av året for meg er Dynafit Radical ST (og nye ski+sko...alt nytt faktisk, men her kommer poenget). De turene jeg har hatt i anlegg har vært kjempefine, og jeg tenker ikke over at jeg kjører på tech. Jeg merker ingen forskjell fra tradisjonell alpinbinding (merk at jeg fortsatt er ganske fersk og ikke kjører spesielt hardt). Andre og betydelig mer hårete kjørere har begynt å bruke tech og gåegenskapene er jo helt klart overlegne rammebindinger. I mine øyne er tech veien å gå - om man har ski og økonomien (mtp. sko etc) til det.