Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Marker Kingpin vs Salomon Shift
#182623 30/01/2018 3:30 AM
lassn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hva tror folk om nye salomon shift bindingene ifh til marker kingpin? Tenker da på kjøreegenskaper, og på hvordan dere tror frambindingen på salomon shift vil fungere i praksis?

Re: Marker Kingpin vs Salomon Shift
lassn #182624 30/01/2018 2:47 PM
Fersking
Fersking

Kanskje denne artikkelen vil gi deg noen svar: https://www.freeride.se/test-salomon-atomic-shift/

Må si jeg heller mer mot Shift enn Kingpin da testeren sier den føles tryggere og mer stabil.

lassn #182625 30/01/2018 4:29 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Litt usikker. Ved første øyekast virker den helt king kong. Men ved andre øyekast synes jeg den virker fiklete, med mange deler som potensielt kan ryke. Og jeg har tilgode å se på Salomon som et kvalitetsmerke. Men den setter forhåpentligvis standarden for andre kommende bindinger, blir spennende å se hvordan den kan optimaliseres videre. Og klart det skal bli gøy å teste og herje litt med den!

Blir uansett litt "urettferdig" å sammenligne den med KP, som på sett og vis er en helt annen binding. Statisk tå, og roterende hæl. Synes uansett KP er en konge binding, og første turen med den fikk meg til å legge fra meg alle tanker om vanlige tech. 

Men nå har vi også fått Diamir Tecton, den er nok en bedre kandidat å sammenligne Shift med. 

lassn #182626 02/03/2018 7:41 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Salomon vill være mye tryggere da denne vil slippe horisontalt i front, og vertikalt bak (Med justerar DIN både foran og bak).

Salomon vil dog dessverre være tilnærmet ubrukelig på lengre toppturer grunnet sin latterlige vekt.

Heldigvis har du en fullgod løsning som er lettere enn begge disse, og har alpin utløsing (horisontal front, vertikal bak, individuell justerbar DIN).

Den heter Fritschi Tecton 12, og veier omtrent det samme som en Dynafit radical 2, har "alpinhæl", og elastisitet i tåen, noe som har ført til at mange testere synes at denne gir bedre kjørefølelse enn kingpin. Ikke har de samme dårlige rykte for frontfjærene og pin'ene kingpin har heller.

Marker Kingpins nåværende design er totalt utdatert, da de på ingen punkter kan måle se med tecton (foruten pris i perioder, da forhandlere prøver å kvitte seg med d***n). Salomon Shifts fordel over tecton er at du kan bruke dem i alpinanlegg med støvler uten techinserts, og det er vel det