Hei.

Jeg har i dag to oppsett jeg bruker til toppturer:

1: Åsnes Falketind med Voilè 75mm traverse kabelbinding og scarpa T4 støvel. Elsker dette oppsettet! Det er lett, går svært rakt oppover, og så lenge det er greit føre (pudder, slush eller skare/is man bærer oppå) er det nydelig å kjøre telemarksvinger ned på. MEN på vanskelig føre, spesielt gjennomslagsføre, kommer det til kort.

2: K2 coomback 10/11, dynafit radical ST, scarpa maestrale. Takler alt føre bra. Men skien veier 1,8kg per stk, til sammen veier dette 9,7 kg med feller. Jeg bruker alltid DOBBELT så lang tid til toppen med dette utstyret som med falketind oppsettet, jeg synes turene opp blir for lange og tunge.

Så, jeg trenger ett lett oppsett som takler vanskelig føre, spesielt hardt vindpakket gjennomslagsføre/gjennomslagsskare og kartongføre mye bedre enn falketind skiene. Jeg tenker rando gjør seg mye bedre enn telemark på slikt føre.

Har dere noen forslag til oppsett?

Jeg har vurdert fischer transalp 80, den veier 950 gram. Men jeg har faktisk ikke peiling på hva som er bra lengre i utstyrsjungelen, så jeg trenger råd.

Takker på forhånd! smile