Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Flex anbefalt for fullrocker ski, som brukes både i bakke og på topptur
#182544 27/02/2018 9:56 AM
Englok Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!Jeg er en delvis selvlært (men ikke vellært) skikjører som ikke har prøvd så mye utstyr, men er en liten tech geek, så jeg har nogenlunde god kjennskap til mye av det.

Jeg har nå kjørt på mine V-werks BMT 94 ski, med kingpin og et par TLT6 siden første året den komboen var mulig å få tak på (2015 vel).Ski og binding er fantastiske, og jeg er veldig glad i de, og de går etter min mening overraskende bra på alt føre, også i bakken.

Men, det er et stort men. Skoa er etter min mening alt for myke. Til topptur så funker tlt6 ganske godt, de er sykt gode å gå i, men de er ekstremt mjuke med en gang man vender skia nedover. Jeg er i utgangspunktet ute etter noe som gjør opplevelsen i preparert bakke bedre, slik at man kan ha litt pause mellom offpiste og onpiste, de dagene man feks er i sitt lokale annlegg.

Jeg leter egentlig etter den perfekte "one quiver" booten, men har noen spørsmål med tanke på flex. Siden skia jeg kjører er litt myke også, og de har fullrocker, så blir jeg usikker på hva jeg skal velge. Er da også essensielt at skoa går ann å få klemt nedi kingpin, da jeg ser for meg at dette er hva jeg kommer til å ha på "alt" av ski i nærmeste fremtid uansett.

Siden min teknikk ikke er perfekt i utgangspunktet, og utstyret det hender jeg drar med meg ikke er perfekt, hva er da faren med å finne et par sko med for stiv flex? Er full rocker og høy flex dårlig kombo? Blir det vanskeligere å motvirke at skia "flagrer" ved høy fart? Blir jeg straffet for mye av å ha dårlig teknikk, med sko som er så stive? Og er det vits i å gå høyt opp i flex, da skoa jeg har er veldig myke, og det meste er stivere uansett?

Jeg har snust bortpå tanken av feks en Dalbello Lupo 120, eller 125. Da blir det hvertfall en sko som går ann å dra på litt mer i bakken med kontra en tlt6, samtidig som den virker lett nok til å ta med på de toppturene jeg ofte drar på, men her er vel faren at det blir for stivt.

Re: Flex anbefalt for fullrocker ski, som brukes både i bakke og på topptur
Englok #182545 28/02/2018 10:34 AM
Fersking
Fersking

Hvorfor ikke kjøpe et ekstra par støvler?

I bakke kjører jeg Tecnica Cochise 130 med tech inserts og veksler mellom ski med Marker Kingpin og Marker Jester 16. Fungerer meget bra og jeg ville aldri gått tilbake til mykere støvler for bakkekjøring.

Englok #182546 28/02/2018 12:53 PM
Fersking
Fersking

Hva med Scarpa? Jeg slo til på forrige generasjon Maestrale (flex 100) og er storfornøyd med den. Det er vel en av markedets mest brukte modeller i tur/bakke-comboen, basert på hva jeg har sett i anlegg rundt omkring iallefall, hehe. Jeg er fersk i gamet selv, så ikke ta alt jeg sier for god fisk, men jeg startet selv med en Salomon Quest 120, og det var brutalt å gå på tur med, i tillegg gjorde vinkel og flex i skoa at den, for min del, også var håpløs i anlegg. Nå kjører vi antakelig ikke like hardt, men jeg kan kan anbefale Maestrale til det du nevner her. Kanskje den nye Maestrale RS2 (Oppgitt flex 130) kan være verdt et forsøk?

Englok #182547 28/02/2018 1:43 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg vil tro ski med stiv flex er å foretrekke i bakken!Jeg kan ikke gå god for at du vil like min kombo, men her er det jeg står på:Min høyde:180cmVekt: 100kgRandonee støvler: Scarpa Maestrale 1.0 flex 100Bindinger: Dynafit Beast14Ski: Revision Subtraction, Fullrocker med relativ myk flex.Ski mål: Bredde: 130-139-116-135-126mmLengde: 166cmSki flex: 7Skiene oppfører seg nærmest som et ufo-akebrett når farten blir for høy og vibrerer en del!Mine ski er jo egentlig beregnet på pudderkjøring, men enn så lenge syns jeg di funker helt greit til mitt bruk di få gangene jeg står i skianlegg med dem i løpet av en vinter! ;-)Jeg bruker dem til toppturer, pudderkjøring, ski-kiting og vanlig alpint... Med andre ord et for meg greit kompromis for min del, men tviler sterkt andre vil anbefale en slik kombo som jeg har til bruk i preparert løype! ;-)Det er mye som kan funke, men en bør ha gjort seg opp noen tanker på forhånd om hvilken egenskaper ski, binding, støvel skal ha i forhold til bruksområdet, ellers så kan du nok ende opp med en slik kombo som jeg har og kanskje mistrives med dem i skianlegg på grunn av begrensning på fart og retningsstabilitet om en ikke ligger konstant på skjæret nedover løypene! ;-)

Englok #182548 28/02/2018 5:54 PM
Englok Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Mye godt å lese her! Og selvfølgelig er det sånn at jeg vil ha en stiver støvel. Per dags dato kjører jeg som regel ganske hardt, men gjør det nok ikke perf teknisk. Har nå dratt forbi en og annen med fullstøpte slalomsko, som har halve svingradiusen på skia av det jeg har.Mine bekymringer var egentlig at en ski med full rocker vil jo "flexe" seg unna bakken,kjører du hardt nok og presser kant nedi i sving så sitter det sikkert uansett(?), men å dra på noen for stive støvler kanskje stjeler noe støtdemping?

Og det blir vel fort til at jeg nå blir to-skodd, beholder vel TLT6en pga vekt, og hvor fine de er på topptur, så får jeg heller slå til med noe stivere til å kjøre bakke med.Jeg begynte faktisk selv med et par salomon quest 120 på en av de gamle rammebindingene til marker, og var ikke superfornøyd med de, men nå har det skjedd relativt mye siden, både med meg og med teknologien.Men hvis ingen har noen umiddelbare negative tanker om å klemme til med 110-120 flex, så går jeg nok for det!

Englok #182549 28/02/2018 6:46 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg kan desverre veldig lite om fullrocker og hvordan en såkalt slik ski skal oppføre seg i prepparert løype, men vil anta at en da må opp på stivhets tallet ang. flex i skia for å få bort evt. vingling styremessig og vibrasjoner!Nå gjør jo fullrocker i en ski i begge ender til at skia blir veldig lett å svinge, fordi det er så liten flate lengdemessig som ligger nedpå underlaget, men også hvor mye innsving i skia har vel også en del å si!Det blir litt som å kjøre med snowblades i bakken om en har fullrocker og med en del innsving i skia! ;-)

Englok #182550 01/03/2018 6:12 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sjekk ut Salomon S-Lab Mtn. De funker. De er stive som pokker og har bra progresjon i flex. Visstnok skal type plast ha en del å si for hvordan støvelen kjennes ut for å kjøre med. S-Lab har samme type plast som "vanlige" støvler og skal derfor være bra. Jeg byttet til disse fra noen La Sportiva støvler for en stund siden og fikk det jeg lette etter. Men jeg kjøpte for store, så nå har jeg noen i størrelse 29,5 for salg, jeg kjøpte tilsvarende støvel. Slår et slag for den. Tester bekrefter dette (og det hadde jeg også sjekket på forhånd). 

Forøvrig har jeg også vært ute etter et oppsett som funker til alt, men etterhvert innser jeg at det selvfølgelig har sine begrensninger. Det blir noe annet med "skikkelig" slalomutstyr når du skal dra på. 

Lykke til!

Englok #182551 01/03/2018 9:26 PM
Fersking
Fersking

Jeg begynte faktisk selv med et par salomon quest 120 på en av de gamle rammebindingene til marker, og var ikke superfornøyd med de, men nå har det skjedd relativt mye siden, både med meg og med teknologien.

- Jeg hadde den svarte og orange Quest 12 skoa, fra 2012-ish, med Marker Duke på Salomon Quest 98 ski! Snakker om overkill, iallefall som første oppsett! Bytta til nevnte Maestrale og den nye versjonen av Dynastar Cham 97, Dynafit Radical st2 binding. Storfornøyd, men jeg kommer nok ikke til å sette noen rekorder i utforløypa, ei heller kjøre fra så mange :P

Englok #182552 02/03/2018 10:29 AM
Fersking
Fersking

Tror ikke du skal henge deg så mye opp i at det er en fullrocker ski, den du har virker ganske stiv i midpartiet. De har vel valgt den profilen og ikke camber for at den skal være enklere å svinge med for hvermansen på vei ned men hold den ganske stiv for at du skal ha kantgrep på hardt underlag. Kan ikke sammenlignes med breie slaskete fullrocker ski som ikke funker i annet en pudder