Hei!Jeg er en delvis selvlært (men ikke vellært) skikjører som ikke har prøvd så mye utstyr, men er en liten tech geek, så jeg har nogenlunde god kjennskap til mye av det.

Jeg har nå kjørt på mine V-werks BMT 94 ski, med kingpin og et par TLT6 siden første året den komboen var mulig å få tak på (2015 vel).Ski og binding er fantastiske, og jeg er veldig glad i de, og de går etter min mening overraskende bra på alt føre, også i bakken.

Men, det er et stort men. Skoa er etter min mening alt for myke. Til topptur så funker tlt6 ganske godt, de er sykt gode å gå i, men de er ekstremt mjuke med en gang man vender skia nedover. Jeg er i utgangspunktet ute etter noe som gjør opplevelsen i preparert bakke bedre, slik at man kan ha litt pause mellom offpiste og onpiste, de dagene man feks er i sitt lokale annlegg.

Jeg leter egentlig etter den perfekte "one quiver" booten, men har noen spørsmål med tanke på flex. Siden skia jeg kjører er litt myke også, og de har fullrocker, så blir jeg usikker på hva jeg skal velge. Er da også essensielt at skoa går ann å få klemt nedi kingpin, da jeg ser for meg at dette er hva jeg kommer til å ha på "alt" av ski i nærmeste fremtid uansett.

Siden min teknikk ikke er perfekt i utgangspunktet, og utstyret det hender jeg drar med meg ikke er perfekt, hva er da faren med å finne et par sko med for stiv flex? Er full rocker og høy flex dårlig kombo? Blir det vanskeligere å motvirke at skia "flagrer" ved høy fart? Blir jeg straffet for mye av å ha dårlig teknikk, med sko som er så stive? Og er det vits i å gå høyt opp i flex, da skoa jeg har er veldig myke, og det meste er stivere uansett?

Jeg har snust bortpå tanken av feks en Dalbello Lupo 120, eller 125. Da blir det hvertfall en sko som går ann å dra på litt mer i bakken med kontra en tlt6, samtidig som den virker lett nok til å ta med på de toppturene jeg ofte drar på, men her er vel faren at det blir for stivt.