Atter en ny telttråd. Har sett meg lei på å bare ha tilgang på store "familie" tunneltelt. Må alltid være to for å fordele vekta av teltet for å dra på tur. Nå har jeg lyst til et telt jeg kan dra på tur alene med, men som jeg også kan dele med noen jeg ikke er redd for å være intim med (ligge i høyden?).

Har et par alternativer, og har lest nesten alle tråder her på forumet - men er likevel ikke kommet helt i mål og klart å bestemme meg. Kanskje du kan hjelpe...

Jeg kommer til å bruke teltet mest som 3 sesong, men har erfaring med at når det blåser opp i Sylan er det greit med et telt som tåler skikkelig ruskevær og snøfall. Jeg drar ikke på 14 dagers turer med sekk aleine, men opp til 4-7 dager og har alltid DNT nøkkel i sekken:). Har en 70+15 liter berghaus sekk som jeg aldri pakker helt full men som tåler litt vekt uten å bli ubehagelig å bære (veldig fornøyd med den sekken!). Ikke redd for å bli sliten og anser meg selv som sterk og seig i forhold til vekt/høyde (70/178). Er jente, men føler ikke at det skal spille noen rolle. Vil ha fortelt med grei plass til sekk, klær til tørk samt kokeaparat ved ruskevær. Og helst uten at det regner inn på alt utstyret om man åpner "ytterdøra" (Utelukker hilleberg telt med "frontåpning"). Ønsker meg ok høyde i innerteltet slik at det er behagelig å oppholde seg i i løpet av en dag med styggvær uten å få kink i nakken. Har erfart at når jeg strekker meg ut så er 2,0 meter lengde litt knapt - sparker lett i duken eller evt stanger med hodet/albue.

1) Exped orion Extreme: Kuppeltelt/tunneltelt hybrid med to innganger og to forteltWeight: Minimum*: 3 kg,LightPackers: 2.3 kg; fly, poles and footprint(sold separately)UltraLight Packers: 2 kg; fly, polesPackaged: 3.5kgHøyde innertelt: 1,3-1,4 mBredde x lengde: 1,2x2,05 mhttp://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset

+ stabilt telt+ solid duk (bra vannsøyle)+ bra omtale og "best i test"+ god høyde innertelt

- kort liggelengde- høy vekt (men kan strippes ned)

2) MSR Mo Room 2: kuppel/tunnell hybridto innganger og to steder å oppbevare bagasjevekt: ultralight pakket: 3080 gfullt pakket: 3520 gHøyde innertelt: 1,1mBredde x lengde:: 1,3x2,2 meter

+bedre lengde og bredde innertelt gulv+stort fortelt ene siden

- ytterduken skal på til sist- lavere takhøyde

3) helsport fjellheim camp 2tunelltelt som skråner i fotenden. En inngang med fortelt.Vekt strippet: 2,3 kgVekt totalt: 2,7 kg (testveid)Innertelt høyde: 1,05mbredde x lengde: 1,3(1,0) x 2,3m

+ kjenner modellen og har god erfaring med overnatting i 3versjonen (ruskevær + snøfall)+ stort fortelt+ lang lengde+ enkelt å få gjort reparasjoner/klager

- lav høyde (sånn akurat på grensa)- ikke like tett bunnduk- man må riste av snø jevnlig for at teltet ikke skal "legge" seg- litt mye gjennomlufting, blir fort VELDIG gjennomtrekk når det blåser opp

Evt andre alternativer? Prisklasse