Hei,
Jeg er på jakt etter et ekstra par ski til toppturer og frikjøring. Dette er skiene som skal brukes i storfjellet og i skogen på de dypere dagene. Jeg har allerede et par Hurrungane 101 carbon som jeg bruker til alle de lengre turene der forholdene kan variere.
Jeg er nå på jakt etter et par ski med litt bredde, som jeg kan dra nytte av når snøen ligger dypt, men som ikke veier for mye. Jeg har sjekket to alternativer der jeg får lette ski, med gode kjøreegenskaper. Slik det er nå, har jeg landet på to alternativer (Jeg er meget åpen for andre alternativer også).
Den første jeg sterkt vurderer er EVI Asphalt. Denne fikk jeg anbefalt på bakgrunn av de valgene jeg tok på siden. Problemet er at det er vanskelig å finne noe informasjon og brukererfaringer på disse skiene.
Jeg ser at det er en relativt stiv ski med mye rocker (rocker-flat-rocker), den har stor svingradie (30 m) og en midtbredde på 118. Altså en ski som skal håndtere storfjellet veldig bra. Men det jeg da lurer på er hvordan de hånderer skogkjøring. Jeg har i hovedsak lyst på en ski som tåler bratt kjøring i storfjellet, men man ender ofte i skog ett stykke ned på turen. I tillegg er det kjekt at de er lettsvingte i skog dersom det er dager med laps i skogen på dager med dårlig sikt og mye snø.
Det andre alternativet jeg har sett på er SGN Togga carbon. Denne skien vet jeg at er skikkelig leken i skogen, men jeg er usikker på hvordan denne skien er i storfjellet. Denne er hakket mykere? Samme svingradie. Noen som har noen innspill i forhold til hvordan denne skien er i storfjellet?
TLDR: Hvordan er det å kjøre EVI Asphalt? Funker den i skogen også? Hva med Togga carbon? Funker den bra i storfjellet?
Innspill settes STOR pris på