Vi er ca på samme høgde og vekt so eg kan no dele mine erfaringer . Skal du ha ski som er gode å kjøre så må du opp på eller opp mot høgda di. Dvs 188-190. Skal du virkelig dra på litt fart så må det lenger ski til. Minuset med lenger ski er når du skal baute i bratta , det kjem jo litt an på steget ditt også , men jo lenger ski jo vanskeligere er det. En anna ting er at min erfaring er at veldig lette ski går dårlig med litt vekt på kjøreren.
Skal du ha ski som flyter fint i pudder så er det ski med midtbredde rundt 110 som gjelder. Ettersom du bur på sunmøre så kan et greit kompromiss være mellom 100 og 110.
Eg har gått en del turer på sunmøre og her kunne eg ofte ha klart meg med smalere ski en 115 som eg har brukt mest, men smalere en 100 med ski på 188 hadde ikkje eg vurdert. Men det er no meg då ;)
Styr unna ski som er for mjuke , spesielt foran og med stivere bakski . flex rundt 5 funker bra for en leiken ski.
Eg prøvde en drøss med ski mellom 2015 til 2017 før eg i vintern 17-18 kjøpte noken evi orange , desse funker utrulig bra til 80% av kjøringa mi . leikne og med god flyt til sikkert opp mot 110kg med utstyr ,og so dei smalere evi parlamentarisme til brattere tura og vårslusj . Eg har mange andre ski også , både frå sgn og volkl , men evi skia er dei som fungerer best for meg til fleste toppturane.