Hei, jeg har tenkt i de samme baner. Mitt utgangspunkt er alpint og offpiste i Hemsedal, men jeg setter også pris på fjellturer. Etter en del prøving med lette randoski endte jeg opp med Åsnes Storetind for 7-8 år siden. Siden har den vært min helt spesielle venn. Jeg har satt lett randobinding på den og bruker en Dynafit PDG sko. Tidligere hadde jeg en Scarpa F1 og så en Scarpå Alien. Storetind er forløperen til Rabb 68. En stund het den Falketind 68, Her er hva Åsnes skriver om disse skiene:
Storetind var den opprinnelige skien, en ganske stiv og oppspent modell som krevde mye vekt og bestemthet. En ski konstruert med mye karbon og uten rocker eller taper. Mange som likte denne, men den var krevede. (Storetind ble laget i flere versjoner og lages fortsatt til militæret i UK)
Falketind 68
Fikk en mer moderne konstruksjon med Rocker, taper. Basert på de samme målene som Storetind. Spennet ble tatt ned og vi laget i samme åndedrag en smalere versjon på 62 med styrerand. Det vi opplevde var at de hadde for like navn og for likt utseende, noe som skapte forvirring i butikk. Vi lanserte derfor Rabb
Jeg synes dette oppsettet er ideelt for turer som går bortover og så litt oppover for så å få en fin tur nedover. Jeg har brukt skiene til Skålatårnet, innover Josten og til flotte nedkjøringer. De er ideelle for alle turer som ikke går rett opp og rett ned. Da kan man heller ta fram randoskiene.
Min kone har Falketind 68 og er veldig godt fornøyd med de. En rekke venner i Hemsedal har også "konvertert" og tilbakemeldingene er veldig gode. Dette er ski med spenn og smørelomme, Fungerer godt med kortfell og langfell, men kan også smøres med festevoks. Jeg liker best nylon kortfell. Mohair synes jeg ga litt dårlig feste. Mulig ble den fellen litt kort.
Jeg legger ut to linker som viser nedover kjøring med Storetind i offpiste terreng. For meg som ikke er telemarkkjører fi utgangspunktet er det klart at kjøring uten bakbinding ikke ville gått så greit,
https://www.facebook.com/reidar.a.sundvor/videos/10156889819326400https://www.facebook.com/reidar.a.sundvor/videos/10155100566736400