Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Børsta støv av gamle skia og nå frister det med nye!
#181867 05/06/2020 11:32 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Etter mange sesonger uten skikjøring frister det å komme igang igjen. Sist vinter børsta jeg støv av mine gamle Line Mr. Pollards OPUS 178cm 2012. med Marker Griffon 12 og tok meg noen dager i bakken. Det var artig å få kjørt litt igjen, men jeg ønsker å oppdatere utstyret mitt litt. Før følte jeg ihvertfall selv at jeg hadde litt peiling, men nå er jeg forholdsvis blank med alt dette nye flotte utstyret som er kommet på markedet.

Tidligere har jeg bare holdt på med heisbassert skikjøring og det blir nok mest det til å begynne med tror jeg, men jeg vil gjerne ha utstyr som gjør at det går an å ta på feller og gå til topps uten at det er alt for tungt. Jeg er ikke den som drar på aller mest, men koser meg på ski og trives best i ikke alt for bratt skogsterreng når forholda er brukenes. Aller helst skulle det jo vær perfekte pudderdager hele sesongen, men jeg har jo innsett at Norge og da spesielt i de sørligste fylkene der jeg holder til ikke alltid leverer helt hundre på den fronten. Jeg har vært i Sveits å stått på ski en gang tidligere, men kommer nok heller til å oppsøke kjente pudderlokasjoner her i Norge som jeg ikke har vært før. 

Så hva skal man velge av ski, binder og sko? Jeg vil ha en ski som er lettkjørt og flyter godt. Den skal bare kjøres fremover på og bruken blir noe variert. Ikke alt for tunge og mulighet for løs hæl, så jeg kan gå på tur for egen maskin. Jeg vet at ikke jeg kan få en ski som er helt optimal under alle forhold, men trenger litt veiledning til modeller jeg kan sjekke ut. Hvordan bindinger og sko skal jeg sjekke ut som kan passe til min bruk? Har lest utallige tester her på friflyt om ski, men dessverre ikke noe klokere. Tar gjerne imot tips om bra plasser å kjøpe utstyr der betjeningen har god peiling og faktisk prøver å finne rett tilpasset utstyr. Håper noen tar seg tid til å komme med noen forslag så jeg kan fortsette jakten min!

Her er litt kjekke opplysninger:

Alder 25år

Høyde 178cm

Vekt ca. 85-90kg

Sko str. 44-45 (Brede føtter med høy vrist)

Re: Børsta støv av gamle skia og nå frister det med nye!
Kung Fu Panda #181881 30/06/2020 6:51 PM
Fersking
Fersking
Hei

Jeg er ingen ekspert, men min første tanke kan være Black crows Atris eller Salomon qst 106 med kingpin eller shift. Og Maestrale eller Dynafit Hoji.
Atris er en superdigg ski! Lettkjørt som funker i harde løyper men trives best utenfor løypa. Ikke de letteste bindingene, men det vil du helst ikke ha om du skal kjøre primært med heis heller.

Re: Børsta støv av gamle skia og nå frister det med nye!
Kung Fu Panda #181882 23/07/2020 1:51 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Takk for bra tips Morten! Jeg har tenkt mye, lest litt tester og tror jeg ender opp med Black Crows Atris. Har fått inntrykket av at dette er en ski som vil funke på mye forskjellig slags føre og derfor en allrounder med god bredde under foten. Selv er jeg 178cm høy og tenkte å velge skiene i 184cm. Når det kommer til bindinger har jeg vel konkludert med at Salomon Shift 13 bør være det beste alternativet for min bruk. Kanskje det viktigste av alt må jo være støvlene. Her er det masse forskjellig å velge, men blir helt nødt til å prøve litt forskjellige støvler for å finne et bra utgangspunkt og tilpasse dem best mulig. Tar gjerne imot flere gode tips om noen har noen på lager!