<blockquote>
<blockquote>
Henger meg på han over. Renegade er en sykt god ski når det er bra, men kan også være ei skikkelig hurpe på dårlige forhold.
Men: er det ikke sånn at du har hverdagsski fra før av da?
Er enig i dette, men legger til at Renegade er en relativt uinspirenende ski. Den føles ut som den ser ut "som en planke". Den passer kun til mykt føre og hurtig kjøring.
På variabelt føre som er vanlig på Vestlandet (ref. Røldal) hvor du på en tur fra topp til bunn opplever ganske variable forhold dvs. mykt, gjennomslag, hardt/is, halvhardt osv. er den helt elendig. Solgt denne skia av denne grunn etter å ha forlest meg på anmeldelser på tgr. At den er stiv hjelper lite, kun mykt på menyen til disse "plankene".
[....]
Selv kjører jeg jeg en 128 mm carbonski (WD Redeemer Carbonlite 190 cm) som jeg har greid meg fint med på påsketur til alpene i år (les sensesong føre) som funket kanon.
Lykke til med å finne nye go'ski.
</blockquote>
Jeg er helt uenig med det som du skriver om Redeemer og viariabelt føre;) Det er nettopp variabelt føre: vindpakket, litt pudder, gjennomslagsføre, litt mykt og litt hardt hvor Renegade er på sitt beste. Vanskelig å finne en ski som er så sykt stabil i dårlig snø i hvilken som helst fart og den er nærmeste til det som man kan kalle leken i sånn elendig føre. Det hadde jeg (ufrivillig) testet i sesongen 2012/2013 - da det var få dager med skikkelig pudder på Voss. Renegade er nettopp min ski for dager med variabelt føre og .... kiteski på Hardangervidda;)
Men jeg skal ikke anbefale å traversere i bratt isete terreng med Renegade;-) Og ja, den føles ut som en plank i tørr pudder hvis det ikke er nok fart.
Men det er selvsagt MYE som er avhengig av kjørestilen:-) Noen liker Renegade, noen andre Volkl, K2 sine ski, osv....
Whitedot Carbonlite Redeemer - den har jeg ikke ennå prøvd i pudder, men på vårsnø var den fantastisk: leken, lettkjørt, mye pop (nesten som vanlige carvingski) og lett å gå på toppturer med. Minner litt om mye mer stabil og bredere versjon av Armada JJ:-)
</blockquote>
Tror du blander uttalsene på Redeemer'n og Renegade, Maragret. Sjekke ovenfor igjen;-)
Ellers så er er jeg enig i at Rengegade er en bra ski på gjennomslagsføre/pakket pudder siden den er så stiv, men ikke på refrosset smeltetsnø/slush og (som ikke er uavanlig ved en topp til bunn tur på f.eks. Røldal). Og den føles plankete uansett, jeg tenkte ikke da i pudder spesielt. Kan hende den er bra for kiting, hva vet jeg, men jeg syns denne skia var unødig vanskelig å kjøre og da sammenligner jeg med LP Xxl og WD Ragnarock. Brukte de med Schizo-bindinger uten å finne noen sweetspot som endret dette.
Redeemer'ne er rimelig langt unna JJ, men er en en meget kjekk ski:-)
Ps. Prøv en av de gamle versjonen av Kuro på traversering på hardt føre. Det er bra slitsomt he he.