Breie ski til ti topptur: Renegade, Shiro, Sickday
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hadde egentlig kun bestemt meg for nye støvler i år. Men i tillegg til Vulcans, så blir det også ski. Jeg har Mothership og JJ´s fra før. Tenkte jeg skulle gå for en breiere ski enn de som jeg har. Valget har blitt redusert til førlgende ski: Volkl Shiro 4FRNT Renegade Line Sickday 125 Av de skia som jeg har trives jeg best med Mothership og har ikke funnet en ski som matcher denne til dags dato. Trenger litt råd og veiledning med tanke på valget. Er det mulig å montere tec bindinger på så breie ski? Går ikke lange turer. Maks 3-4timer (men oftest 2 timer). Venter spent for å se om noen kan være behjelpelige med innspill:-)
|
|
|
 Re: Breie ski til ti topptur: Renegade, Shiro, Sickday
|
Medlem
|
Medlem
Renegade og Shiro (har selv i 193 cm) er jo begge fullrockers, begge allsidige pudderski som biter godt fra sæ på variable saker også. Renegade med radius på 35-38 m har vel mest storfjellspreg av de to, Shiro rundt 30 m. Renegaden trenger vel enda litt mer fart enn shiroen for å "våkne til liv"? Men ta mine sammenligninger med omhu, da jeg barer sammenligninger på grunnlag av andres beskrivelser av Renegade. Men en liten obs angående Shiroen så vil jeg anbefale å montere +2 hvis du skal ha 193 cm, pga. at de har et anbefalt monteringspunkt langt bak og det blir for mye framski (bremser, tregt svingpunkt) i 193 modellen (gikk fra ref. (0) til +2 og ble en helt annen ski i positivt sett). i 183 cm går 0 til +1 bra. Angående Line Sickday 125 så har jeg lite å komme med, men har vel 24 m radius og anen design med rocker - camber - rocker. Men har vel noe storfjellspreg i den også. Mange bruker tech binding på brede planker. Funker fint. Du kan jo gå helt bananas og kjøre Dynafit beast når du har Vulcan allerede. Ellers er jo FT12 stabil, Plum har bra bindinger og den nye til Diamir virker spennende.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg bruker både JJ og Renegade på toppturer - med Dynafit RAdical ST bindinger, 130mm breie stoppere. Renegade flytter ikke bedre i pudder enn JJ - den flytter annerledes - trenger mye mer fart og er ikke spesielt leken i korte svinger pga.stive baktuper. I vårsnø er det helt annerledes: Renegade er en superleken og meget lettkjørt ski (jepp, enklere enn JJ) - lange- korte svinger - rett fram - alt er gøy - uansett om dette er "kosekjøring" fart eller 80km/h;-) . Jeg trenger vel ikke å nevne at Renegade er stabil som et tog i vanskelig snø i maks fart. Dette kan ikke JJ. Men JJ har mye bedre kantgrep enn Renegade. Det kjenner man med en gang spesielt i bratte smale renner( med hard snø) hvor man må kjøre korte svinger. Ikke at skia er helt håpløst, langt ifra, men det trenger litt tilvenning. Renegade passer ikke dem som liker seg i "baksete" - den skia må kjøres aktivt, som ...carvingski.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei og takk for svar Beast er allerede bestillt:-) Fikk meget god veiledning hos Tromsø Sport. Det er mye som taler for Shiro. Denne har fått bra tester, og skal etter sigende bite på alt underlag. Disse er også 400g lettere enn både Renegade og Sickday
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Er god venn med Tromsø Sport (Skandinavisk), Shrioen er kanskje litt mer bruksvennlig i mangel på bedre ord  Men du tar feil angående vekta! Shiro i 193 cm er 2500 gram, da den skal være uendret i år bortsett fra farger da. Hvis jeg ikke tar helt feil? Sickday i 192 cm er 2400 gram, Renegade i 196 cm er vel 2500 + litt? Er selv meget fornøyd med Shiro, bare husk tipset om monteringspunkt hvis du skal ha 193 cm.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Har voile charger 191, bredde 114 (min høyde 177, 68 kilo)ca vekt 1900prski som betyr myyyyye nå en går masser toppturer,kjempefornøyd.Anbefaller Burfjorguttas nye ski ,høres råe ut og de er hyper lettte og NORSKE. ;-)
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Renegade er strålende ski og jeg er veldig glad i mine men jeg vil ikke si de er perfekte for topptur. Skiene er krevende og selv om de gir tilbake i bøtter og spann når de blir kjørt så er de ikke de jeg ville ha spent på meg når jeg har gått en lang tur. Korte turer funker de veldig bra til. Hadde valgt en ski med rocker og litt spenn hadde jeg vært deg for å øke allsidigheten - selv om du skriver at du går kortere turer. Mothership er badass-ski så det avskrekker deg kanskje ikke i så måte. Prøv å se for deg Mothership men hvor ting blir litt funky hvis du ikke står balansert (Mothership er en planke så der får du støtte åkkesom). Det høres kanskje i utgangspunktet ikke ut som en bra ski men så lenge du er balansert kan du gjøre absolutt alt så lenge du har litt fart. Jeg har hatt mine beste skidager på denne men samtidig har jeg blitt rævkjørt så til de grader når jeg er sliten og forholdene varierte.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Henger meg på han over. Renegade er en sykt god ski når det er bra, men kan også være ei skikkelig hurpe på dårlige forhold. Men: er det ikke sånn at du har hverdagsski fra før av da?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Henger meg på han over. Renegade er en sykt god ski når det er bra, men kan også være ei skikkelig hurpe på dårlige forhold. Men: er det ikke sånn at du har hverdagsski fra før av da? Er enig i dette, men legger til at Renegade er en relativt uinspirenende ski. Den føles ut som den ser ut "som en planke". Den passer kun til mykt føre og hurtig kjøring. På variabelt føre som er vanlig på Vestlandet (ref. Røldal) hvor du på en tur fra topp til bunn opplever ganske variable forhold dvs. mykt, gjennomslag, hardt/is, halvhardt osv. er den helt elendig. Solgt denne skia av denne grunn etter å ha forlest meg på anmeldelser på tgr. At den er stiv hjelper lite, kun mykt på menyen til disse "plankene". Av de du vurderer vil jeg selv sterkt vurdert Shiro. Går med tanker på anskaffelser av denne selv. Jeg ville dog ha vurdert sterkt en av skia til Down som f.eks. Countdown 0 eller 3. De har fått mange modeller i carbonutførelse som vil passe et touringoppsett bra. Down har mange interessante ski med liknende utførelse (mtp rocker) som de du nevner. Selv kjører jeg jeg en 128 mm carbonski (WD Redeemer Carbonlite 190 cm) som jeg har greid meg fint med på påsketur til alpene i år (les sensesong føre) som funket kanon. Lykke til med å finne nye go'ski.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
<blockquote> Henger meg på han over. Renegade er en sykt god ski når det er bra, men kan også være ei skikkelig hurpe på dårlige forhold. Men: er det ikke sånn at du har hverdagsski fra før av da? Er enig i dette, men legger til at Renegade er en relativt uinspirenende ski. Den føles ut som den ser ut "som en planke". Den passer kun til mykt føre og hurtig kjøring. På variabelt føre som er vanlig på Vestlandet (ref. Røldal) hvor du på en tur fra topp til bunn opplever ganske variable forhold dvs. mykt, gjennomslag, hardt/is, halvhardt osv. er den helt elendig. Solgt denne skia av denne grunn etter å ha forlest meg på anmeldelser på tgr. At den er stiv hjelper lite, kun mykt på menyen til disse "plankene". [....] Selv kjører jeg jeg en 128 mm carbonski (WD Redeemer Carbonlite 190 cm) som jeg har greid meg fint med på påsketur til alpene i år (les sensesong føre) som funket kanon. Lykke til med å finne nye go'ski. </blockquote> Jeg er helt uenig med det som du skriver om Redeemer og viariabelt føre;) Det er nettopp variabelt føre: vindpakket, litt pudder, gjennomslagsføre, litt mykt og litt hardt hvor Renegade er på sitt beste. Vanskelig å finne en ski som er så sykt stabil i dårlig snø i hvilken som helst fart og den er nærmeste til det som man kan kalle leken i sånn elendig føre. Det hadde jeg (ufrivillig) testet i sesongen 2012/2013 - da det var få dager med skikkelig pudder på Voss. Renegade er nettopp min ski for dager med variabelt føre og .... kiteski på Hardangervidda;) Men jeg skal ikke anbefale å traversere i bratt isete terreng med Renegade;-) Og ja, den føles ut som en plank i tørr pudder hvis det ikke er nok fart. Men det er selvsagt MYE som er avhengig av kjørestilen:-) Noen liker Renegade, noen andre Volkl, K2 sine ski, osv.... Whitedot Carbonlite Redeemer - den har jeg ikke ennå prøvd i pudder, men på vårsnø var den fantastisk: leken, lettkjørt, mye pop (nesten som vanlige carvingski) og lett å gå på toppturer med. Minner litt om mye mer stabil og bredere versjon av Armada JJ:-)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
<blockquote> <blockquote> Henger meg på han over. Renegade er en sykt god ski når det er bra, men kan også være ei skikkelig hurpe på dårlige forhold. Men: er det ikke sånn at du har hverdagsski fra før av da? Er enig i dette, men legger til at Renegade er en relativt uinspirenende ski. Den føles ut som den ser ut "som en planke". Den passer kun til mykt føre og hurtig kjøring. På variabelt føre som er vanlig på Vestlandet (ref. Røldal) hvor du på en tur fra topp til bunn opplever ganske variable forhold dvs. mykt, gjennomslag, hardt/is, halvhardt osv. er den helt elendig. Solgt denne skia av denne grunn etter å ha forlest meg på anmeldelser på tgr. At den er stiv hjelper lite, kun mykt på menyen til disse "plankene". [....] Selv kjører jeg jeg en 128 mm carbonski (WD Redeemer Carbonlite 190 cm) som jeg har greid meg fint med på påsketur til alpene i år (les sensesong føre) som funket kanon. Lykke til med å finne nye go'ski. </blockquote> Jeg er helt uenig med det som du skriver om Redeemer og viariabelt føre;) Det er nettopp variabelt føre: vindpakket, litt pudder, gjennomslagsføre, litt mykt og litt hardt hvor Renegade er på sitt beste. Vanskelig å finne en ski som er så sykt stabil i dårlig snø i hvilken som helst fart og den er nærmeste til det som man kan kalle leken i sånn elendig føre. Det hadde jeg (ufrivillig) testet i sesongen 2012/2013 - da det var få dager med skikkelig pudder på Voss. Renegade er nettopp min ski for dager med variabelt føre og .... kiteski på Hardangervidda;) Men jeg skal ikke anbefale å traversere i bratt isete terreng med Renegade;-) Og ja, den føles ut som en plank i tørr pudder hvis det ikke er nok fart. Men det er selvsagt MYE som er avhengig av kjørestilen:-) Noen liker Renegade, noen andre Volkl, K2 sine ski, osv.... Whitedot Carbonlite Redeemer - den har jeg ikke ennå prøvd i pudder, men på vårsnø var den fantastisk: leken, lettkjørt, mye pop (nesten som vanlige carvingski) og lett å gå på toppturer med. Minner litt om mye mer stabil og bredere versjon av Armada JJ:-) </blockquote> Tror du blander uttalsene på Redeemer'n og Renegade, Maragret. Sjekke ovenfor igjen;-) Ellers så er er jeg enig i at Rengegade er en bra ski på gjennomslagsføre/pakket pudder siden den er så stiv, men ikke på refrosset smeltetsnø/slush og (som ikke er uavanlig ved en topp til bunn tur på f.eks. Røldal). Og den føles plankete uansett, jeg tenkte ikke da i pudder spesielt. Kan hende den er bra for kiting, hva vet jeg, men jeg syns denne skia var unødig vanskelig å kjøre og da sammenligner jeg med LP Xxl og WD Ragnarock. Brukte de med Schizo-bindinger uten å finne noen sweetspot som endret dette. Redeemer'ne er rimelig langt unna JJ, men er en en meget kjekk ski:-) Ps. Prøv en av de gamle versjonen av Kuro på traversering på hardt føre. Det er bra slitsomt he he.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
ooops, tenkte på REnegade, skrevet Redeemer (har både REnegade, Redeemer og Redeemer carbonLite) :-P Tydeligvis pudderabstinensen ...;-)
|
|
|
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takk for mange gode innspill. Mulig jeg skal beholde JJ til topptur alikevel, men erstatted Dukes med Beast. Som nevnt så trives jeg best på Mothership. Det har kansje noe med selvtilliten på disse skia. Jeg er ikke redd for at de skal slippe og kjører dermed MYE hardere på disse en på JJ. Synes Mothership funker som bare det i pudder også. Både på lange og korte svinger. Tror jeg ubevist er mer reservert på JJ i frykt for at di skal slippe og de blir meget "nervøse" når det begynner å gå litt fort. Jeg er tydeligvis feilinformert med tanke på vekta på Shiro. Trodde disse var 2kg. Hvis de veier så mye som 2,5, så er det flere alternativ. Eks Vølkl Two, Armada Magic J og Armada Bubba. Hadd jeg hatt plass og råd, skulle jag hatt alle:-) VIl uansett ikke selge noen av de gamle skia:-)
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Har vært og kjent på både fjorårets og årets Shiro (lik lengde selvsagt, men grovt mål uansett), ikke fått veid årets Shiro enda, men vil gjøre det. Uansett så kjentes det meget likt ut med tanke på vekt. I hvertfall ikke en forskjell på 500 g per ski. Da hadde vi nok blitt bombardert med lovord om det fra Volkl. Two og Magic J tror jeg er kanon pow skis, men de er litt ulike. Hvis penger og vekt er viktig så burde du sjekke ut Down Skis sin CD 0 4,4 kg paret i 192 cm (hvis lengden passer deg da?) og 124 mm på midten. Du får gode prisen på vårsalg og presale i august hvert år. Har selv et par CD2 som jeg liker!
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Sjekket ut Down 0. Ser ut som en rå ski. HVis prisene som jeg fant på presale, så er de jo nesten gratis
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Blir noe rundt 3000 - 3500 kr på presale eller vårsalg. Totalt for ski, frakt og norsk moms. Rå pris for råe ski! 
|
|
|
|
|