Hei! Jeg er nybegynner på ski, men har fryktelig lyst på topptur om vinteren også. Derfor har jeg bestemt meg for å investere i randoneeutstyr, og lære å stå på ski i trekk først. Har kortet ned til 2 forskjellige ski så langtDynafit Baltoro eller K2 Talkback. Vektforskjellen er ganske liten. K2 talkback Weight: 1400g @ 160, Dynafit Baltoro 1290g (158) | 1380g (167) Hvilke tror dere kan passe best? Med tanke på kjøreglede, opptur, svingegenskaper, flyt osv? Når jeg har lært meg litt teknikk blir det mest topptur tipper jeg, lite trekk. Jeg har bestemt meg for dynafit bindinger, og gjerne dynafit sko om disse passer meg godt. Jeg er 170cm og 67kg.
Jeg synes skiene du ser på er midt i blinken for topptur - veldig klassiske. Når det er sagt, så vil du få veldig mye gratis på nedturen ved å velge noe litt bredere. Samboeren er veldig forsiktig på ski og kjører knapt off-piste. Når hun fikk toppturski fikk hun en ski som var 102mm under foten. Det blir tyngre oppover, men nedover gir det henne en tryghet hun ikke hadde hatt med bredere ski.
Viktig at skoene fu kjøper ikke er for store - det ødelegger kjøringen.
Rådet mitt pleier å være å kjøpe det samme som de du skal gå sammen med og heller justere litt for personlige egenskaper:- er du god på ski men sliter med formen, kan du velge lette og smale ski.- har du bedre form, men sliter med skikjøringen kan du velge tyngre og bredere
Jeg valgte selv lett, kort og tynt da jeg startet. Etterhvert som jeg har gått mer, har jeg prioritert nedoveregenskapene mer (mest for å brilliere litt på turen) - og har nå endt opp på noe midt i mellom. (Vel har egentlig endt opp med flere par, slik at jeg kan velge). Brede og stabile ski til en god kjører gjør at man kan dra på skikkelig nedover....litt show off, men jeg føler litt at jeg blir snytt for nedoverturen også...den blir for fort ferdig. Til skikkelig bratt foretrekker jeg litt smalere ski.Videoen nedenfor ble kjørt på tilsvarende ski (Movement Bond 177) - og synes de fløt nok, selv om jeg er 83kg og 184cm).http://www.youtube.com/watch?v=hvmT1MnLxA0&feature=share&list=UUMwwqP4u0ZPD7LqHS4Hxcbw
Takk for svar! Har endt opp med dynafit manaslu (169) , litt bredere enn baltoro. Bestilte på sport conrad. Kjøpte scarpa blink i går, syns de satt godt på foten