Jeg synes skiene du ser på er midt i blinken for topptur - veldig klassiske. Når det er sagt, så vil du få veldig mye gratis på nedturen ved å velge noe litt bredere. Samboeren er veldig forsiktig på ski og kjører knapt off-piste. Når hun fikk toppturski fikk hun en ski som var 102mm under foten. Det blir tyngre oppover, men nedover gir det henne en tryghet hun ikke hadde hatt med bredere ski.

Viktig at skoene fu kjøper ikke er for store - det ødelegger kjøringen.

Rådet mitt pleier å være å kjøpe det samme som de du skal gå sammen med og heller justere litt for personlige egenskaper:- er du god på ski men sliter med formen, kan du velge lette og smale ski.- har du bedre form, men sliter med skikjøringen kan du velge tyngre og bredere

Jeg valgte selv lett, kort og tynt da jeg startet. Etterhvert som jeg har gått mer, har jeg prioritert nedoveregenskapene mer (mest for å brilliere litt på turen) - og har nå endt opp på noe midt i mellom. (Vel har egentlig endt opp med flere par, slik at jeg kan velge). Brede og stabile ski til en god kjører gjør at man kan dra på skikkelig nedover....litt show off, men jeg føler litt at jeg blir snytt for nedoverturen også...den blir for fort ferdig. Til skikkelig bratt foretrekker jeg litt smalere ski.Videoen nedenfor ble kjørt på tilsvarende ski (Movement Bond 177) - og synes de fløt nok, selv om jeg er 83kg og 184cm).http://www.youtube.com/watch?v=hvmT1MnLxA0&feature=share&list=UUMwwqP4u0ZPD7LqHS4Hxcbw