Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor er det best freeride muligheter nærme Oslo?
#181810 16/10/2013 3:40 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har tidligere bodd i USA de siste årene, både i Utah og i Colorado. Så jeg har selvfølgelig fått med meg alt som er verdt å få med seg: Alta, Snowbird, Park City, Breckenridge, Vail, Aspen, Beaver Creek etc... 

Nå bor jeg i Oslo og jeg lurer på hvor jeg kan finne bra steder å kjøre. Aller best liker jeg meg i pudder, så det bør snø en del, og jeg liker også freeride kjøring. Jeg har bil men det må være mulig å ta dagturer til stedet, altså ikke mer enn 3 timer med bil per vei. 

Hvilke steder passer mine kriterier? Er redd alt skal bli "for lite" i forhold til det det var i USA, hvor du kunne stå en hel dag og fortsatt ikke ha kommet gjennom alle heisene eller løypene.

Takk for tips!

Re: Hvor er det best freeride muligheter nærme Oslo?
Colorado #181811 16/10/2013 10:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skal du ha noe som passer dine kriterier, burde du sette deg på flyet tilbake :P Skal du ha no brukbart, må du nok belage deg litt mer enn 3 timer i bil... Hemsdal er jo en mulighet, eller så er det vel Trysil som er stort, men er vel ikke akkurat no freeride sted.. Røldal, ca 4.5t fra oslo duger hvis det har snødd, eller så har du jo voss, stranda, oppdal, songdal osv som vel er de beste stedene her, men mellom 6 og 8 timer kjøring..

Colorado #181812 18/10/2013 5:10 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Det blir alt for langt. 3 timer er i hvert fall maks. Andre tips?

Colorado #181813 20/10/2013 11:54 AM
Fersking
Fersking

På tre timer når du ikke mange steder fra Oslo som tilfredsstiller dine kriterier. Trysil tar 3, men freeride/offpiste i vesentlig grad får du ikke.

Du kan kjøre noen hundre meter offpiste på Hafjell, men da skal du være rimelig desperat.

På Norefjell finnes det noen offpisteruter, men da bør du ha med noen som kan veien. Problemet der er at det ikke snør så fryktelig mye på en vinter.

Kvitfjell tar rett over tre, og der finnes det noen muligheter, men er du vant til USA er det ikke sammenlignbart. Hemsedal er det som er kortest og har gode muligheter for fríkjøring. Men det er nå fort tre og en halv time.

Hvis du har muligheter for å gå opp kan du dra til Rjukan og gå på Gaustatoppen. Under tre timer å kjøre fra Oslo.

Skal du ha mye løssnø i bilsavstand fra Oslo er de mest snøsikre stedene på vestsiden av landet. Sånn er det bare. Langt over tre timer fra Oslo alt i hop og.

Colorado #181814 24/10/2013 11:23 AM
Fersking
Fersking

Stått en del på Norefjell der er det nice. Men ikke like bra som i USA, haha. Men hvis du vil ha syke fjell. Ta en ferie til Romsdalen. SUnnmøre, åndalsnes og Isfjorden.. Hefitg!

Colorado #181815 24/10/2013 9:36 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Chamonix, 2,5 timer i fly og 45 minutter i taxi.