Binding:
Dynafit er en lett og god binding som svært mange bruker, inkludert meg selv. Den har likevel en del ulemper, bl.a. at det kan være litt vanskelig å få på seg skiene hvis ikke du kan legge skiene flatt. Det betyr at hvis du tryner eller tar av deg skiene for å gå til toppen må du finne eller lage en flat "base". greit når det er pudder, litt være når det er hardt. Nå skal den siste modellen være sterkt forbedret , men ikek prøvd det selv.
Et annet alternativ er Diamir: http://www.fritschi.ch/ som er veldig populært i alpene. Marker Tour vil jeg på basis av egene erfaringer fraråde, mekanismen hodler ikke mål.
Sørg for å kjøpe skarejern til bindingen.
Ski:
Generelt sett mener jeg at toppturski ikke bør være for brede, maks 95 mm. midje etter min mening. Grunnen er at du kan ha det mye moro i pudder også i ski med den bredden, men det er en stor ulempe å gå opp på brede ski når det er hardt og bratt fordi det er tungt å kante skiene.
Jeg vil se etter en ski rundt 90 mm midje, med litt "early rise", ikke for tunge og passe innsving. G3 Saint er en meget god ski med 93 mm. på midten. De passer både til pudder og hardere underlag og kan til og med ta deg ned alpinbakkene, selv om stor fart i isete brattheng kanskje ikke er helt ideelt. Ikke velg twintip med mindre du vet du vil kjøre switch, umulig å stikke inn i snøen
Støvler: Velg en støvel som passer føttene dine. avhengig av om du vil ha en stiv med god kontroll utfor eller en lett for oppoverdelen finnes det mange varianter. Selv er jeg glad i mine BD quadrant som passer mine brede føtter, passe stive 4 spenner og OK vekt men ikke blandt de letteste. Dynafit støvler passer ikke mine føtter overhodet. Bevegelighet i ankelleddet i gå-modus god vibram-såle for klatring og gode
Lange-støvlene du viser til er ikke beregnet for topptur, passer dessuten ikke til Dynafit, da må du ha tech-inserts. (små "hul" på siden av tuppen og spor bak på helen). Salomon. støvlene står beskrevet gå-funksjon, men jeg er litt skeptisk.
VIKTIG: Jeg reagerer litt på at du skriver at dere går hovedaklig når det er nysnø. Sørg for at dere får nok skolering m.h.t. skredfare. Lei en guide, meld dere på kurs, delta på samlinger. LEGG INN SKREDSØKER/MOTTAGER, SPADE, SØKESTANG i budsjettet.
10 lapper kan være litt snaut hvis dere skal kjøpe nytt til tross for mange tilbud. Med ski, bindinger, feller, skarejern, staver, sender/mottaker, spade og søkstang til hver blir det fort noe mer- til tross for gode tilbud.