Ny telemarkpakke. Monteringstips?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har nå kjørt ett par sesonger med vanlig camberski og kabelbinding. Funker fint i bakke, men føler det blir litt slitsomt å kjempe for flyt i løssnøen. Har nå satt opp en pakke, som jeg er ganske sikker på at jeg vil kjøpe:Armada TST 192 (Jeg er 190cm høy, men kun 77kg. Bør jeg gå for 183?)Rottefella NTN FreedomScarpa TX Comp (Har T2 Eco i str. 29, men er de veldi ulike i form?) Kjører nå med BOF på true center, men det er jo en tradisjonell ski med kabelbinding. På sport-conrad, der jeg lurer på å bestille, skriver de: "We mount according to 3PIN Line respectively weight center. In case of NTN binding according to NTN standard." Bør jeg velge dette mtp. NTN eller blir det for langt fremme?Alternativet er å velge at boot center monteres på +1 til -7 cm i forhold til skiens true center.
|
|
|
 Re: Ny telemarkpakke. Monteringstips?
|
Fersking
|
Fersking
drop hele NTN spetakkelet og hold det ekte med 75mm 
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Word! Men for å klare opp litt ( evt forvirre mer) så tror jeg NTN-helvete monteres etter bootcenter, som på alpinski, mens den gode gamle metoden er å legge 3-pin linja på skiens balansepunktet (sånn at ikke bakskia tar nedi når du løfter foten) stort sett vil bootcenter-montering gi deg mer bakski, altså bindingen lenger fram. Tror det er en gammel tråd på forumet som tar for seg fordeler og ulemper med ulike monteringspunkt
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Okei!Vet ikke helt hva jeg skal tro lenger. Har lest fra flere at NTN er veien å gå, mens andre sier at man bør velge 75mm. Kan jo selvsagt gå for AXL eller BD O1, så slipper jeg å kjøpe nye sko da. De regner jeg med kan monteres etter 3-pin linja? Blir nok en god oppgradering fra mine G3 Targa Ascent med myke fjærer uansett, men hadde egentlig sett for meg å prøve NTN. Derfor litt nyskjerrig på monteringen. Jeg monterte nemlig bindingen på skiene mine lenger bak akkurat pga. for mye bakski. Og om jeg nå går for Armada TST som har ganske stor rocker, så blir jeg veldig usikker.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Vil på det sterkeste anbefalle NTN. Har kjørt NTN de siste sesongene og det er i en klasse for seg sammenlignet med det gamle rælet. Argumentet for å montere bindingen lenger bak er å unngå at skien dukker i løssnøen, men med moderne brede ski og rocker er ikke dette noe problem. Velg derfor standard montering på BC. Skien er bygd for denne monteringen og med mindre du har veldig gode argumenter for å velge noe annet så bruk standard montering.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Hvis du er innstilt på å la bindingen bestemme hvordan du står på ski, aksepterer at dette kan kreve en viss omlegging av teknikken, og er villig til å binde deg til et system med bare en seriøs bindingsfabrikant: velg NTN! Hvis du heller ønsker friheten til å justere bindingen etter dine behov og ønsker, velg 75mm enzo eller axl. Husk at de fleste som skrtyter NTN opp i skyene kommer fra r8 eller targa. Ingen telemarkbindinger er helt knirkefrie, det er en del av greia. Men jeg har sett like mange havari på NTN som med 75mm, minst!
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hehe, det er vel unngåelig at enhver telemark-tråd ender i en bindingsdiskusjon på ett eller annet tidspunkt Og beklager at vi tok fokus vekk fra det tråden egentlig skulle handle om; moterings tips. Men helt enig med Telemarkman her; vær forberedt på å måtte legge om kjørestilen. NTN passer sikkert fint for noen, men ikke nødvendigvis alle. Kan nevnes at flere kjente profiler som var med å utvikle NTN for endel år siden selv har gått tilbake til kabel binding.. Det sier jo litt? Som nevnt over er det de siste årene kommet mange gode 75mm bindinger på markedet, og amerikanske 22Designs har vært helt i front med Hammerhead, AXL og nå den nye Vice. vært å sjekke ut
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har hørt veldig mye skryt om AXL. Med bindingene mine nå har jeg litt dødgang helt i starten når helen løftes. Vil helst ha kraftoverføring så tidlig som mulig, og vurderer derfor NTN. Men hvordan er AXL på dette punktet? Vil det være noe mening i å bytte ut T2 Eco med T1 hvis jeg går for TST+AXL?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
har tidligere kjørt på R8 og voile switchback før jeg byttet til AXL, og forskjellen er veldig stor. Dødgangen er mye mindre på AXl! Med pin-systemet kan du justere hvor mye og hvor tidlig fjæren skal ta. Vil du ha det skikkelig stivt finnes det også ekstra stive fjærer. har ikke testa det selv, så kan ikke uttale meg om det. en annen fordel med AXL er skarejerna som er i en klasse for seg selv. har ikke kjørt med T2, så vanskelig å uttale meg om det, men det er det sikkert mange andre som har meninger om? Har kjørt med T1 og T1freeride de siste årene etter mange år med crispi og er veldig fornøyd med T1. men det kommer vel litt an på kjørestil og fot. Med sko tenker jeg alltid at det er passform, passform og passform som gjelder man blir ikke god på ski av å sitte i varmestua med frossene og krokbøyde tær 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
AXL høres veldig fristende ut! Liker å finjustere etter ønske. Med mine T2 kan jeg kjøre hele dagen uten problemer. Sitter som et skudd. Så om T1 er noenlunde lik T2 i sålen (bredde i hæl og tå), men gir mer stabilitet og støtte, vurderes denne sterkt. Tenker litt på disse: http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/4657/2/1/5/516/6/4/8/2 Ser for meg at de er litt stivere enn T2?? Men om det ikke er noe mening i det kan jeg like godt kjøre til T2'ene ikke er brukendes lenger :P
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ikke tenk så hardt på hvilken binding det er snakk om akkurat nå og heller tenk på hvor aktive de er. Telemark involverer jo at du tross alt løfter hælen på den ene foten, dette generer ganske mye trykk på fremski med aktive bindinger. Min erfaring (fortrinnsvis NTN) er at monterer du -1 cm bak anbefalt så blir det sjelden feil. Siden du tenker på Freedom så har du jo ikke justeringsmuligheten Freeride har ift å justere deg enda mer bak eller frem. Ser for øvrig at en kar i denne tråden har montert på -2: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/253783-Armada-TST-Sizing Også vil du ha 192 - helt sikkert.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ja sant det du sier om hvor aktive de er.Hvis han har montert -2 i forhold til midten av skien er jo det likevel ganske langt fremme. Fra Armada sin tabell står det at anbefalt monteringspunkt er 87,5cm fra skiens baktupp. Ut fra skiens oppgitte lengde på 192cm, tilsvarer dette -8,5cm. Ikke ulogisk mtp. stor rocker. Så 1cm bak anbefalt ser ut til å være bra. Har også lest mange steder at -7cm fra midten av skien ligger rundt Armadas anbefalte monteringspunkt. Igjen gjelder vel dette med fast hæl, men kan vel ikke bli helt feil med telemark heller?
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
http://friflyt.no/Ski/Her-er-telerando-bindingenHva med denne ,men i rein tele versjon? mest aktive og stabile bindingen på markedet.Og gå funksjonen knuser alt 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Veldig spennende binding! Men blir nok litt for dyrt for meg. Tenkte også å kjøpe alt samlet. Vurderer faktisk å gå bort fra NTN også for å slippe å kjøpe nye sko og spare litt penger. Litt frem og tilbake om hva jeg vil nå  TST+T2 Eco+AXL montert på -7cm eller -8,5cm fra true center er et alternativ jeg tenker litt på.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Er det andre enn NTN som har utløsermekanisme, og evt. skibrems?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Ja, tyske 7tm har utløser og kanskje også brems. I tillegg fins det et slags utløsersystem til voile bindinger
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hula! Jeg har TST 183, veier 73 kg netto. Kjører "alltid" med topptursekken. Skia er feite nok for meg. Bindinger: NTN Freedom. Kjører Scarpa TX fordi de passer foten min bedre enn TX Pro. T2 Eco og TX er vel rimelig like slik(?)! Jeg monterte Freedom 1.5 cm bak bootcenter. Jeg angrer kanskje på det. Om man bråtverrer skien på løst føre glipper trykket på helen og skien roterer om tåleddet. I tillegg krevde det litt tilvenneing å komme ut av sving (de overstyrte med min gamle skiteknikk - gikk da fra Armada JJ's med NTN Freeride Bootcenter/Armada ARV med NTN Freeride/G3 Targa Bootcenter.) Etter å ha kjørt meg inn nå digger jeg skien. De sitter på det aller meste av underlag, også i bakken - carving i bakken med disse er knallgøy, og de flyter som jeg vil i pudder, er smal nok til å sitte greit i traverser på topptur og er ganske lett.Dette er en suveren all-round ski. Har fortsatt ARV og JJ's men bruker de en gang i blant bare for forandringens skyld TST'ene er favoritten.Jeg anbefaler deg å prøve ut TST med Freedom i Bootcenter og den skoen som passer best på foten. Jeg kan ikke forstå at det kan bli feil. Lykke til 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar! Men tror jeg vil beholde T2 Eco. Dermed blir det AXL og litt penger spart. "Regardless of the ski we assemble in general, the Telemark Bindings Rottefella as recommended by the manufacturer and Hammerhead.Experience has shown that the standard mounting point at Telemark (pin 3) is always to be recommended to the bond point position on the ski, even with a Vollrockerski as the Armada TST" Dette svarte de fra sport-conrad. Hvis jeg har forstått riktig ut fra det telemarkman skrev tidligere og det jeg har lest litt her og der så finner de balansepunktet på skien, og bindingen monteres slik at 3-pin linjen under skoen havner på dette punktet? Blir det helt krise, så flytter jeg isåfall bare bindingen etter å ha prøvd noen turer. Armada TST 19222Designs AXL (monteres etter Telemark standard)G3 Alpinist 130mm feller (str L)22 Designs Hammerhead AXL Stiffy Spring Kit (Kanskje) Dette blir 6500 + moms.Håper det kan bli et bra oppsett 
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vil på det sterkeste anbefalle NTN. Har kjørt NTN de siste sesongene og det er i en klasse for seg sammenlignet med det gamle rælet. Vet ikke hva du legger i "det gamle rælet", men jeg gikk fra Axl og til NTN og synes nesten det var et tilbakesteg. Axl er mer kraftfull og har mye bedre gåfunksjon. Men step-in, stoppere, og utløserfunksjon savnes, derav byttet for et par-tre år tilbake. Nå bruker jeg TTS til topptur, men har også ene paret med NTN Freeride fortsatt på et par ski til bruk i og rundt alpinanlegget
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det andre enn NTN som har utløsermekanisme, og evt. skibrems? TTS-bindingen og ikke minst Burfjord Sports nye TeleRando-binding har også utløserfunksjon, forutsatt at tådelen vippes fra gåmodus til kjøremodus på nedoverturen. Skibrems (og skarejern) kan monteres på TTS-bindingen, i alle fall hvis man som meg har ATK-frontdel. Vil anta at Burfjord Sport har skibrems (og kanskje skarejern) på gang også SITAT AyB:"Armada TST 192 22Designs AXL (monteres etter Telemark standard)G3 Alpinist 130mm feller (str L)22 Designs Hammerhead AXL Stiffy Spring Kit (Kanskje) Dette blir 6500 + moms.Håper det kan bli et bra oppsett :)" Det der høres veldig bra ut, og går du for Stiffy springs så blir det kraftfullt så det holder! Tvi tvi :-)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
kan fullhjertet støtte AXL. Er vel en grunn til at toppen i norgescuppen velger 22designs:)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
<blockquote> Vil på det sterkeste anbefalle NTN. Har kjørt NTN de siste sesongene og det er i en klasse for seg sammenlignet med det gamle rælet. Vet ikke hva du legger i "det gamle rælet", men jeg gikk fra Axl og til NTN og synes nesten det var et tilbakesteg. Axl er mer kraftfull og har mye bedre gåfunksjon. Men step-in, stoppere, og utløserfunksjon savnes, derav byttet for et par-tre år tilbake. Nå bruker jeg TTS til topptur, men har også ene paret med NTN Freeride fortsatt på et par ski til bruk i og rundt alpinanlegget </blockquote> Hallo JBL - Har du testa NTN Freedom? Hva har du evt å si om dem? (Vesentlig bedre gåfunksjon på denne i forhold til Freeride)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ja TJS. Hadde Freedom noen måneder før jeg solgte den. Noe lengre utslag på gåfunksjonen ift Freeride, men ikke samme klasse som AXL/BD O1, Targa Ascent, o.l. Noe motstand er det også når man går, i likhet med Freeride (fullt overkommelig når man blir vant med det og bruker kun den bindingen og ingenting annet). Ikke mulig å få med rød fjær heller, blå er kraftigste alternativ. Ellers er det vel en 70-80 skruer pr binding minst (føles i alle fall slik, det korrekte antallet tror jeg var/er 11), så du bør treffe rett med monteringen i første forsøk Freedom er en "pen" binding, og er nok et bra produkt, og har fordelaktige innretninger som step-in, utløserfunksjon og skistoppere. Men når du har vent deg til Hammerhed og Axl fra før og liker den kraftfullheten de gir, så blir den puslete. Freeride virker forsåvidt også litt mer kraftfull enn Freedom, muligens grunnet den noe mer oppreiste kjørestillingen (man kommer noe dypere i knekken med Freedom).Dette er kortversjonen av min vurdering, men det er garantert variable meninger om dette i den norske telemark-familien ;-) Jeg har gått tilbake til kabelbinding igjen, dette fordi jeg liker den kraftoverføringen som TTS gir (og Burfjordsport's tele-rando, samme konsept), kombinert med tech-bindingens fortreffeligheter mtp vekt og gåfunksjon. Dette funket meget bra sist vinter, så jeg satser på samme bindingen denne vinteren også. Vh JLB
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Det ble Armada TST 192 med 22Designs AXL Monterte bootcenter på -2 fra anbefalt monteringspunkt. Ser ikke ut til at vi får snø på sunnmøre denne sesongen, men har ENDELIG fått prøvd de en tur på knallhardt kunstsnø-føre.. Dette var gøy! Selv om det var litt hardere enn jeg liker. Satt godt i bakken, og mye kraftigere bindinger i forhold til mine gamle Targa Ascent med myke fjærer. Kjører med T2 Eco, så tror det er skoene som er begrensningen for hvor stivt det kan bli nå. Gleder meg til å prøve i mykere føre og pudder  Hvilken forovervinkling bruker folk her på skoene?Med innstillingen for mye vinkling kjører jeg ganske dypt, men med litt mer oppreiste sko får jeg like mye press på skiene med en mer oppreist kjørestilling. Usikker på hva jeg liker best enda..
|
|
|
|
|