JJ er perfekt som allround ski fordi det fungerer på alt mulig snø, også på is. Men.... med fartsbegrensning;-) Jeg har hatt 2 forskjellige par JJ (175 og 185cm) i 4 sesonger og testet dem bokstavelig talt på alt mulig snø i og utenfor preparerte løyper. I urørt pudder og slusj - kan JJ kjøres så fort som det er bare mulig - lange svinger, kjorte, rett fram - ingen problem, de er stabile. Blir det oppkjørt, humpete, da blir JJ urolig i høy fart og man kan få seg en overraskelse;) I urørt pudder synes jeg at JJ er bedre enn Renegade. Man får sånn litt spesiell surffølelse på JJ - som om JJ var mye bredere enn de er i virkeligheten. Uansett om det er lange eller korte svinger, eller skogskjøring er dette en veldig leken ski. relativt lett for så store ski å være. For meg som ikke er opptatt av å ha lettest mulig toppturski, er JJ perfekt - fordi jeg vet at JJ fungerer på alt snø som man kan treffe på en topptur, jeg kan stole på dem uansett føre og i tillegg veldig leken uansett om det blir en smal renne eller en 200 meter bred fjellside. JJ fungerer også veldig bra i hoppsvinger i veldig bratt terreng - tuppene og tailen til JJ veier lite -det er veldig enkelt å snu de skiene i luften - som om de var snowblades. Og en ting til, en liten bonus: JJ er rett og slett deilig carving ski i preparerte løyper med slusj om våren;)
Ja, jeg brukte Renegade i denne sesongen som allroud ski - mest fordi det var så relativt dårlig føre på VEstlandet i år - mye vindpakket snø, lite pudder, alt oppkjørt, osv. Takk til Renegade, var dager med dårlig føre IKKE bortkastet. Blir det normal sesong med mange "pudderleveranser", blir det Whitedot Redeemer 190cm som allroundski, noe mellom Renegade og JJ. Sånn.... JJ som tåler mye fart, men 1kg tyngre;-)Men det er 1 MEN når det gjelder Renegade: skia er mye verre på is enn JJ. Absolutt Ingen problem med vindpakket snø i offpiste - man lærer fort teknikken hvordan å bruke Renegade i sånn snø - de er stive - de takler hard snø veldig bra. Men sånn superglatt is i preparerte løyper, ooopsss.... Man kommer ned med ski på beina, men må være veldig forsiktig;) Renegade har brukelig kantgrep (så lenge kantene er skarpe), men i praksis så det er veldig kort effektiv kant på de skiene på hard føre, så det er veldig lite feilmargin, he he;) Jeg skal ikke prøve å kjøre fort på is med Renegade;-) Min første opplevelse med Renegade og is: Bambi på is. Men seinere ble det heldigvis bedre - full kontrol, men sneglefart. Renegade som bakkeski, på vanlig vinterføre i preparerte løyper: det går å kjøre carving med Renegade, men det er veldig lite pop ut av svingen - sånn nesten helt livløs stiv treplank. Men det er jo ikke dette Renegade ble laget til;-)Jeg bruker Renegade også på litt kortere toppturer - fordi de er så utrolig bra på vei ned i dårlig føre og veldig leken i slusj:-) Det er faktisk bare dyp urørt pudder, veldig tett skog og is - hvor jeg liker bedre JJ enn Renegade. 
OK, håper at det hjalp litt;-)