Spørsmål til hr B sport - sitat: "Teleoppsett montert med boot senter som utgangspunkt gav meg en forferdelig dårlig ski. Tredje gangs montering på - 10, jepp - 10 gav en meget god ski å kjøre på. "Hva mener du med 10 - 10 hva da ift hva da?Og Ja, jeg kan ikke så mye om det tekniske og alle viderverdighetene - Jeg er opptatt av at det er personen PÅ skiene som har mest og si og selvfølgelig "tilpassing til ytre varierende forhold". Jeg har alltid kjørt, og kjører på det jeg har - også Gamle Black Diamond Tele Sauvage og TUA røde ( selvfølgelig "banan" kjørte...) (1985) med Chuinard bindinger?. Gammelt, velprøvd i alt fra bakken til bratte snø-renner opp gjennom åra.For inntil 2 år siden kjørte jeg fortsatt med Asolo Extreme Pro ( snørstøvler i skinn med to spenner! ) - noen som husker dem?.. :-) Mange som glodde rart på dette der de kom med det «flotteste» av utstyr ? men de holdt ikke helt følge i skauen, eller over staupa? De siste åra har jeg pga alder og «frost skader og dårlig blodomløp i beina» fått plast støvler med varmekabler og hele greia som sitter i NTN på K2 Obsethed :-)- comfy, ja vist - særlig for lange og mange dager i alpene sammen med alpinist-venner....Merker klart forskjell på utstyret - selvfølgelig langt bedre flyt på K2 en de gamle "pinnene". Skoa har nesten ikke mulighet for å komme «inn» i bakken pga bredde osv. Lettsvingte og veldig morsomme. Trenger heller ikke jobbe så hardt som før MEN; POENGET her er at teknikken din ikke blir utviklet veldig mye eller bedre av flott utstyr. Teknikken blir faktisk langt bedre og «breiere» i forståelsen av å kunne tilpasse seg ift utstyr, omgivelser, lære om egen kapasitet osv, og ikke minst mht å utvikle teknikken slik at du får et mye større spenn/bredde å spille på i de ulike situasjonene en kommer opp i. 

Alle kan jo kjøre "hardt" og stemme fram-skia etterhvert under de fleste forhold ? holde vekta på den som en alpinkjører. Ser jo at mange kjører slik i bakken. Men hvordan er det - for å ta et eksempel jeg er opptatt av - med momenter som vektforskyvning frem/bak ift hvor man kjører, og også forflytting gjennom svingen? Hvordan utvikle følsomhet for å få skia til sammen å virke som en? osv - dvs det klassiske telemarks-innholdet? Selv liker jeg veldig godt å «dra» bakskia skikkelig ut ? dvs skyve vekta skikkelig bak i utgangen av svingen og bruke spennet i skia til å komme opp/ut og frem ? gir fart ? for å komme «opp og inn» i neste sving. Dette gir en veldig «gøy» følelse - både i kuleløypa og i skauen. Sistnevnte ift å komme opp av snøen ? men man må jo ha fart?. kan være en utfordring noen ganger... Jeg ser ikke mange som gjør dette mer. Tenker noen ganger at kan de det ikke kanskje? Eller lærer man ikke dette på TM kurs lenger? Det er langt mer «alpin-stil» i TM kjøringa nå enn for 20+ år siden. Vi dreiv mye med dette ? eksperimenterte med kjørestiler før ? langt mer enn mht ski og bindinger etc. Fokus var mye mer på kjøre teknikken. Jeg merker faktisk ikke VELDIG store avgjørende forskjeller om jeg kjører på Chuinard kabel bindinger eller med NTN ? må bare justere meg inn litt så jeg kompenserer for «slækken» kablebindingene har?. Det tar kroppen og minnet seg fort av når den kan det.  Og det er lettere / mindre fysisk strev med NTN så klart. Men jeg kjører tilnærmelses vis like godt på begge ? en hel dag. Så blir jeg en bedre telemark kjører med andre ski, bindinger osv?- Nei ? ikke så mye. Klart at stive ski er bedre i hard preppa bakke og bløte breie er bedre i løssnøen enn omvend ? men altså, er det dette som avgjør ? eller gjør det så store forskjeller? Jeg mener man blir bedre TM kjører av å benytte «feil» utstyr og å lære å stå på det også ? for å sette det på spissen. Så:Jeg vil heller ha mer stoff om kjøreteknikker, stiler, få frem og dele variansene som finnes i TM mellom TM kjørere. Les om og selv kunne teste ut det som kan gjøre meg til en bedre og mer allsidig TM-kjører. Når det er sagt så vil jeg ikke si Nei til skitester ? ja takk begge deler! :-)Jeg tenker at vanlige tester av alpinski sier en god del ? men en må ha erfarne kjørere som VET hva de skal prøve / teste ut og så beskrive det. Så for meg vil test av ski ? fortrinnsvis test av ski for u preppede forhold som løssnø/skogkjøring / pakket vinblåst snø osv ? særlig med fokus på aktiv og bevist bruk av bakskia ( siden jeg digger det!) være noe jeg vil se etter ? men dette er vel kanskje FOR sært.OG: roser, og alt det beste til trådstarter. :-)Beste helsing JH Medlem i XXX Rakafisk og langlåm-lag!