Re: Dagens oppfordring: Test telemarkski i FriFlyt!
|
Fersking
|
Fersking
Hvordan kan man leggeut bilder her? Hei!Trykk <svar> eller <sitér>, da vil du få opp en verktøylinje over tekstboksen du skriver i. Tekstboksen som kommer automatisk sammen med profilbildet ditt nederst i forum-tråden er ment for å brukes til kjappe svar / comments ála Facebook. HP
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Håper også tråden inspirerer redaksjonen generelt! Hadde ikke et par fete telemarksvinger gjort seg i fotonummeret til høsten? Og når dere besøker eksotiske fjell i inn- og utland klarer dere kanskje få med noen med løs hel en gang i blandt, uten å måtte gjøre et stort poeng ut av det, eller være nødt til å "kvotere inn" noen? Natur- og turgleden dere søker å formidle er den samme uansett binding så for dere burde det jo ikke gjøre så stor forskjell, men for oss som minoritet ville et og annet bilde eller betraktning av en telemarkkjører være ekstra inspirerende! 
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
<blockquote> <blockquote> Artig tråd for en som elsker løs hæl.Har bl.a leenge lurt på hvorfor ikke scarpa eller andre merker gjør noe med vekta på telemarkstøvlene.Randostøvlene blir jo bare lettere og lettere mens de letteste scarpa støvlene je har er t2x str 41 vekt 1,5 pr støvelNår det gjelder tts bindingen så kan jeg ikke se det helt revolusjonerende .De kombinerer enfront binding av typen dynafit med en kabelbinding ala voile,og vola dermed hybriden tts.En av fordelen med denne bindingen er at du har en støvel som er kompatible for både randob og telemarkbinding med perkekt gåfunksjon;-)Selv har jeg alldri forlatt kabelbindingen til fordel for ntn systemet.Bruker voile 75 mm tåbinding på vei opp,lett som f........og kobler på kabelbindingene når jeg skal ned igjen ;-)Fordelen med dette oppsettet er bl.s en betydelig redusert vekt.Billig.Bindingen sittet direkte på skia så kontaktene med plankene er optimal.Oppsettet virker spinkelt men skinnet bedrar.Utrolig stabilt.Hopper ikke men har en ca 100 turer i sesongen på et slikt oppsett og vet at det funker.Ulempene er at jeg ikke får fri pivotering i tåa men det er myyyye bedre enn å gåmed fjærene festet.Hullene i 75 mm slites noe etter 100 turer +++++++ Hei rin, er den bindingen du omtaler her kan jeg ikke huske å ha fått med meg i omtaler av telemarkbindinger tidligere. Er den ute for kommersielt salg, eller er det en hjemmelaget versjon? I såfall er den jo ikke særlig relevant. Og hvordan er gåfunksjonen på en slik 75 mm binding? Minnes at det var en del motstand i slike bindinger når jeg hadde dem, og tech-front stiller i en annen liga hva gåmotsand og oppførsel av ski kan nevnes ved kickturns etc ved bratt sikk-sakk gåing. Jeg tør påstå at TTS faktisk tåler en del, har fått hoppe/droppet litt med dem, og mer skal det bli. Og har ikke til dags dato vært noe å utsette på bindingen der heller. </blockquote> Pål-Eirik; med forbehold om feil så mener jeg å erindre fra et par andre tråder at bindingen rin refererer til, er denne fjellskibindingen: http://www.oslosportslager.no/produ...-75-mm-fjellskibinding-mvidje-20627.aspx </blockquote> JLB, den bindingen der vil aldri være aktuell for type 110-130mm ski med hard brattkjøring, hopping etc, så da skjønner jeg hvorfor jeg ikke har sett den som aktuell før i hvertfall.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Kjører voil charger 191 midje 114 med denne bindingen men har byttet ut fjærene med voile svaarte ekstra stive;)Funker som f........;) de fleste som kjører tele holder seg på bakken og trenger ikke "hopputrustning";)da er denne kombibindingen lett,stabil og rimlig.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
de fleste som kjører tele holder seg på bakken og trenger ikke "hopputrustning";) Hei Rin, dette kjenner jeg meg IKKE igjen i! Forøvrig en interessant binding du bruker. Min oppfatning er imidlertid at lav vekt er litt overfokusert når det kommer til topptur-utstyr nåtildags. Jeg tror et riktig plassert rotasjonspunkt og bra utslag i gåfunksjonen kan spare deg for minst like mye krefter opp som en lettere binding uten gåfunksjon. Dette kan selvfølgelig komme ann på hvilke støvler du bruker. Jeg bruker BD Custom, og merket et hav av forbedring da jeg skiftet fra HH til AXL i vinter, selv om sistnevnte binding er tyngre.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for innspill og engasjement, folkens! Vi har begynt å pønske i retning en testsamling på Stryn i sommer. Vi ser for oss en skitest med like bindinger på skiene, og i tillegg testing av ulike støvel- og bindingsløsninger. Det kunne være moro å åpne for at de som vil kan komme å teste, men vi får se hva vi får til. Mer info kommer. Fortsett gjerne diskusjonen i mellomtiden. Så bra vi fikk dere til å pønske litt  Og vi tar gjerne en sving innom Stryn vi altså!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
de fleste som kjører tele holder seg på bakken og trenger ikke "hopputrustning";)da er denne kombibindingen lett,stabil og rimlig. Njaaaa, snakk for deg selv Jeg holder meg kun i bakken når jeg må.. Jeg skal ikke skryte av å ha foretatt de drøyeste droppene, men det forekommer i aller høyeste grad at det er luft under mine ski, og det er milevis i forskjell mtp på stabilitet på de to bindingene jeg kjører med. Jeg foretrekker absolutt den som gir best stabilitet og kontroll i et dropp fremfor den som gir meg følelsen av at skiene henger etter lilletåa.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
de fleste som kjører tele holder seg på bakken og trenger ikke "hopputrustning";) Man skal høre mye rart, men den der tar kaka. Selvfølgelig holder man seg ikke på bakken selv om man kjører telemark!
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Hyggelig å kunne ta kaka;)Lenge siden sist.Fra spøk til alvor.Går ca 100 toppturer+/- i året- her rundt på Kvaløya for det meste.Møter mange og går sammen med mange likesinnede toppturentusiaster mest randofolk men en del løs hæl også.De færreste av disse hopper og spretter rundt i fjellheimen men noen finnes nok der ute. Disse går nok sammen med likesinnede..Tror at årsaken til dette er at de jeg går på tur me,min kultur, er voksne folk .40++ og enten har de hoppa fra seg eller så er ikke hopp og sprett det de higer etter.Turen er målet og det er ekstremfinkjøringen som gjelder,dvs bakkekontakt.(vi er for stive og gamle,les redde for å skade oss og ødelegge sesongen ,til hopp og sprett;)Bare noen tankerNB!I dag var det megaforhold ,nyyyydelig slush!;)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Heisan!! Konge med så mange som er gira på å få fram Telemark! Vi er en gjeng som drar igang en uformell camp på Stryn i uke 26. Håper få til en sosial greie med felles camp på Folven, grill og hygge på kveldene. Vi har med oss skiforbundet, noen rimelig gode telejibbere, frikjørere og racing folk. Sistnevnte kjører nok mer utafor enn en skulle tro...Ser folk over i tråden vil kjøre fortere, hoppe høyere for å ta sin plass i mediehverdagen. Vel, da er muligheten her for begge deler på Stryn! Vi har forhåpentligvis et produksjons selskap med oss, for litt film og bilde gjennom uka:) Vi jobber med å få med utstyr til testing, noe er på plass, men jobber for mer. Vi håper det her kan bli starten for et løft av Telemark , og håper dere henger dere på! Info på Stryn sommerski sine sider, skiforbundet, og etterhvert på Facebook. Jeg er en av kontakt personene, så om noen lurer på noe, vil bidra ell så ta kontakt. Snakkast. Glenn
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
For alle som savner skitest av Telemarkski kan jeg anbefale vår test i regi av Telemarkfriends. Årets test av 2014 modeller gjennomføres denne helgen i Hintertux. Det snør i Tux om dagen, så pudderski får rett underlag. Fjorårets test av 53 forskjellige ski, inkludert 13 damemodeller, finner du her: http://www.telemarkfriends.com/skitest-2013.html Årets test vil selvfølgelig også være online etter hvert. Hvis du sliter med tysken kan sikkert Google hjelpe.Trist å høre at ikke Fri Flyt får tilgang på ski med telemarksbindinger lenger. Kanskje vi kunne få til et samarbeid?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Regner med at vi skal få tak et bra utvalg av ski med telemarkbindinger. Men forsommeren ble såpass hektisk at telemarktesten ble utsatt til høsten ? enten på et breanlegg, eller når de vinteranleggene åpner. I mellomtiden er det fint å friske opp tyskkunnskapene med å lese testen til telemarkfriends.com.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg synes Fri Flyt er bra som det er. Men det kan bli bedre... Kan putte inn litt ekstra stæsj om telemarkski og longboard... For eksempel? Det ville toppa kaka synes jeg!
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Husker fremdeles hva som ble lovt tidligere i denne tråden ! At det skulle bli mere Telemarksrelaterte tester og skriverier om Telemark i FriFlyt ! Håper Erlend og dere andre i redaksjonen tar tak i dette ! Nå som høsten er i ferd med å komme,må jeg virkelig få lov å si at det har begynt å krible i både armer og ben ! Nå kan vel vinteren komme snart vel ?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Jeg fant tre flotte bilder av telemarkkjørere i høstens fotonummer og syns det var en bra start 
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg ønsker meg test av telemarkski til damer som er både gode oppover og nedover Og gjerne støvler i forskjellige merker
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hører dere friflyt? De vil ha test av telemarkski. TELEMARKSKI, ikke alpinski. Si fra hvis dere ikke får tak i ski, kanskje jeg finner noen gamle tua ski et sted.. Eller så kan vel enkelte av åsnes sine kraftige fjellski regnes som telemarkski?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen som har testa ATK Newmark ?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Spørsmål til hr B sport - sitat: "Teleoppsett montert med boot senter som utgangspunkt gav meg en forferdelig dårlig ski. Tredje gangs montering på - 10, jepp - 10 gav en meget god ski å kjøre på. "Hva mener du med 10 - 10 hva da ift hva da?Og Ja, jeg kan ikke så mye om det tekniske og alle viderverdighetene - Jeg er opptatt av at det er personen PÅ skiene som har mest og si og selvfølgelig "tilpassing til ytre varierende forhold". Jeg har alltid kjørt, og kjører på det jeg har - også Gamle Black Diamond Tele Sauvage og TUA røde ( selvfølgelig "banan" kjørte...) (1985) med Chuinard bindinger?. Gammelt, velprøvd i alt fra bakken til bratte snø-renner opp gjennom åra.For inntil 2 år siden kjørte jeg fortsatt med Asolo Extreme Pro ( snørstøvler i skinn med to spenner! ) - noen som husker dem?.. :-) Mange som glodde rart på dette der de kom med det «flotteste» av utstyr ? men de holdt ikke helt følge i skauen, eller over staupa? De siste åra har jeg pga alder og «frost skader og dårlig blodomløp i beina» fått plast støvler med varmekabler og hele greia som sitter i NTN på K2 Obsethed :-)- comfy, ja vist - særlig for lange og mange dager i alpene sammen med alpinist-venner....Merker klart forskjell på utstyret - selvfølgelig langt bedre flyt på K2 en de gamle "pinnene". Skoa har nesten ikke mulighet for å komme «inn» i bakken pga bredde osv. Lettsvingte og veldig morsomme. Trenger heller ikke jobbe så hardt som før MEN; POENGET her er at teknikken din ikke blir utviklet veldig mye eller bedre av flott utstyr. Teknikken blir faktisk langt bedre og «breiere» i forståelsen av å kunne tilpasse seg ift utstyr, omgivelser, lære om egen kapasitet osv, og ikke minst mht å utvikle teknikken slik at du får et mye større spenn/bredde å spille på i de ulike situasjonene en kommer opp i. Alle kan jo kjøre "hardt" og stemme fram-skia etterhvert under de fleste forhold ? holde vekta på den som en alpinkjører. Ser jo at mange kjører slik i bakken. Men hvordan er det - for å ta et eksempel jeg er opptatt av - med momenter som vektforskyvning frem/bak ift hvor man kjører, og også forflytting gjennom svingen? Hvordan utvikle følsomhet for å få skia til sammen å virke som en? osv - dvs det klassiske telemarks-innholdet? Selv liker jeg veldig godt å «dra» bakskia skikkelig ut ? dvs skyve vekta skikkelig bak i utgangen av svingen og bruke spennet i skia til å komme opp/ut og frem ? gir fart ? for å komme «opp og inn» i neste sving. Dette gir en veldig «gøy» følelse - både i kuleløypa og i skauen. Sistnevnte ift å komme opp av snøen ? men man må jo ha fart?. kan være en utfordring noen ganger... Jeg ser ikke mange som gjør dette mer. Tenker noen ganger at kan de det ikke kanskje? Eller lærer man ikke dette på TM kurs lenger? Det er langt mer «alpin-stil» i TM kjøringa nå enn for 20+ år siden. Vi dreiv mye med dette ? eksperimenterte med kjørestiler før ? langt mer enn mht ski og bindinger etc. Fokus var mye mer på kjøre teknikken. Jeg merker faktisk ikke VELDIG store avgjørende forskjeller om jeg kjører på Chuinard kabel bindinger eller med NTN ? må bare justere meg inn litt så jeg kompenserer for «slækken» kablebindingene har?. Det tar kroppen og minnet seg fort av når den kan det. Og det er lettere / mindre fysisk strev med NTN så klart. Men jeg kjører tilnærmelses vis like godt på begge ? en hel dag. Så blir jeg en bedre telemark kjører med andre ski, bindinger osv?- Nei ? ikke så mye. Klart at stive ski er bedre i hard preppa bakke og bløte breie er bedre i løssnøen enn omvend ? men altså, er det dette som avgjør ? eller gjør det så store forskjeller? Jeg mener man blir bedre TM kjører av å benytte «feil» utstyr og å lære å stå på det også ? for å sette det på spissen. Så:Jeg vil heller ha mer stoff om kjøreteknikker, stiler, få frem og dele variansene som finnes i TM mellom TM kjørere. Les om og selv kunne teste ut det som kan gjøre meg til en bedre og mer allsidig TM-kjører. Når det er sagt så vil jeg ikke si Nei til skitester ? ja takk begge deler! :-)Jeg tenker at vanlige tester av alpinski sier en god del ? men en må ha erfarne kjørere som VET hva de skal prøve / teste ut og så beskrive det. Så for meg vil test av ski ? fortrinnsvis test av ski for u preppede forhold som løssnø/skogkjøring / pakket vinblåst snø osv ? særlig med fokus på aktiv og bevist bruk av bakskia ( siden jeg digger det!) være noe jeg vil se etter ? men dette er vel kanskje FOR sært.OG: roser, og alt det beste til trådstarter. :-)Beste helsing JH Medlem i XXX Rakafisk og langlåm-lag!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Heisann! Jeg syntes at det hadde vært kult med en test av telemarkbindinger i hovedsak.Jeg er svært nyskjerrig på om de nye telemarkbindingene med tekkfrånt(sånn klemme som dynafit har) holder mål, gjerne i forhold til tungvektere(bokstavelig talt) som Rottefella Freeride og 22Designs Axl. Det begynner å bli flere av dem på markedet også: ATK Newmark, Moonlight skis sine(Kudos til skaperen), den nye M-Equipment Meidjo (er det flere?).22Designs kommer visst også med en NTN modell til neste høst med lik gåfunksjon som Axl.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hei ? ja det var faktisk akkurat det vi hadde tenkt: Å teste NTN Freedom mot ATK og Bufjord sport. MEN: Nå er det dessverre slik at ATK er komplett tom for binding. Er det noen som har gått på en season-ender og sitter på et par ATK Newmark bindinger? (Skudd i mørke, I know). OG: Bufjord sport, om dere leser dette ... Er dere ferdig med bindingen snart eller?
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
|