<blockquote>
Artig tråd for en som elsker løs hæl.Har bl.a leenge lurt på hvorfor ikke scarpa eller andre merker gjør noe med vekta på telemarkstøvlene.Randostøvlene blir jo bare lettere og lettere mens de letteste scarpa støvlene je har er t2x str 41 vekt 1,5 pr støvelNår det gjelder tts bindingen så kan jeg ikke se det helt revolusjonerende .De kombinerer enfront binding av typen dynafit med en kabelbinding ala voile,og vola dermed hybriden tts.En av fordelen med denne bindingen er at du har en støvel som er kompatible for både randob og telemarkbinding med perkekt gåfunksjon;-)Selv har jeg alldri forlatt kabelbindingen til fordel for ntn systemet.Bruker voile 75 mm tåbinding på vei opp,lett som f........og kobler på kabelbindingene når jeg skal ned igjen ;-)Fordelen med dette oppsettet er bl.s en betydelig redusert vekt.Billig.Bindingen sittet direkte på skia så kontaktene med plankene er optimal.Oppsettet virker spinkelt men skinnet bedrar.Utrolig stabilt.Hopper ikke men har en ca 100 turer i sesongen på et slikt oppsett og vet at det funker.Ulempene er at jeg ikke får fri pivotering i tåa men det er myyyye bedre enn å gåmed fjærene festet.Hullene i 75 mm slites noe etter 100 turer +++++++
Hei rin, er den bindingen du omtaler her kan jeg ikke huske å ha fått med meg i omtaler av telemarkbindinger tidligere. Er den ute for kommersielt salg, eller er det en hjemmelaget versjon? I såfall er den jo ikke særlig relevant. Og hvordan er gåfunksjonen på en slik 75 mm binding? Minnes at det var en del motstand i slike bindinger når jeg hadde dem, og tech-front stiller i en annen liga hva gåmotsand og oppførsel av ski kan nevnes ved kickturns etc ved bratt sikk-sakk gåing. Jeg tør påstå at TTS faktisk tåler en del, har fått hoppe/droppet litt med dem, og mer skal det bli. Og har ikke til dags dato vært noe å utsette på bindingen der heller.
</blockquote>
Pål-Eirik; med forbehold om feil så mener jeg å erindre fra et par andre tråder at bindingen rin refererer til, er denne fjellskibindingen: http://www.oslosportslager.no/produ...-75-mm-fjellskibinding-mvidje-20627.aspx