Hei Monza. Flott med kritiske og konstruktive tilbakemeldinger:) MIne hovedankepunkter mot NTN kom lenge før jeg prøvde TTS, og det dreier seg om momentet man får sideveis i skoen og hvordan motstanden i bindingen er. Jeg har utallige ganger vridd skoen i bindingen slik at den står på "halv åtte" ved høy belastning. Jeg har en relativt aggressiv kjørestil og formonterer stortsett bestandig bindingene litt. Jeg vekslet litt mellom blå og rød fjær, men kom fram til at for min kjørestil så egnet rød fjær seg ikke så bra off pist, (dog bra i løype), da jeg fikk så mye motstand at skiene nå og da fikk dykke/duppefølelse, og den er relativt uinteressant å få når man drar på nedover fjellet. Denne motstanden i bindingen blir man heller ikke kvitt når man slår bindingen over i gåfunksjon, man bruker utrolig mye krefter på motstanden som fortsatt er i bindingen når man går lange turer, og jo brattere man går, jo verre er det, også pga det elendige utsalget som NTN gir. Dog noe bedre på Freedom enn Freeride. Jeg endte av nevnte årsaker opp med å kjøre blå fjærer på ca 3,5 som beste kompromiss til allround. Bindingen er tung vektmessig og i klabbesnø bygger det seg tidvis mye opp under bindingen. Jeg har også vært plaget med frontdelen som løser ut gåfunksjonen på 3 av 3 bindinger. Det mest positive jeg har å si om NTN er at jeg liker at de har skistoppere:)På TTS-bindingen ble jeg selv svært overrasket over den jevne motstanden det var i bindingen og at man selv kan velge hvor langt frem flexen skal gå ved å flytte kablene/stagene i ulike spor. Bakerste spor gir deg kort flex, midterste medium(foretrukket av meg) og fremre gir lang flex. Dette uavhengig av valg av fjærer på kabel/stag. Jeg må si at jeg selv ble svært overrasket over hvor stabile og presise skiene er og hvor godt kantgrep de får med denne bindingen, det er nesten som om at noen fysiske lover er brutt med tanke på hvordan bindingen ser ut. Jeg har nevnt det jeg anser som foreløpig oppdaget minus med TTS over, det er kun en alternativ sko inn til videre, Scarpa TX Pro.Ellers kan jeg bare si at du nesten må prøve den, og den er såpass annerledes og mer preisis enn NTN at jeg vil ikke råde noen å gå sin første tur med dem på topptur, men heller ta noen svinger i bakken først, ellers kan den faktisk oppleves som "rar" :)Det kan jo være verdt å ta en titt på tabellen her, om det skulle være av interesse, men som alt annet må den tas for det den er:http://www.earnyourturns.com/14272/telemark-binding-review-rottefellas-ntn-freedom/For meg er det i hvertfall sikkert, aldri mer NTN.