En telemark-relatert test hadde vært på sin plass, med litt om ski, bindinger og sko. Det er jo ikke til å stikke under en stol at telemark har vært akterutseilt utviklingsmessig etter at rando kom på banen med lette sko og bindinger. Det Rottefella og NTN bido med var ikke akkurat noen revolusjon hverken kjøremessig eller hva vekt og gåfunksjon angår. Etter min første sesong på TTS etter utallige sesonger på Rottefella Riva, Chili etc, Linken og sist NTN før det ble TTS i år kan jeg ganske skråsikkert si at det ikke blir noen annen binding før det skjer noe svært drastisk på bindingsfronten. TTS er mer presis enn NTN, den er langt lettere, og den har en samme gåfunksjon som tech-bindingene(Dynafit etc).

Nå var dette ment å være en tråd om test av telekarmrelatert utstyr, men her kommer det en del påstander som jeg mener det er nødvendig å kommentere. Jeg tror det er mange som er uenige i din påstand om at NTN ikke har vært en kjøremessig revolusjon, og jeg mener at NTN er det største fremskrittet siden plastskoen kom på starten av 90-tallet. NTN er heller ikke perfekt, men det ga forbedringer på to viktige områder 1) Mye bedre torsjonsstivhet i støvelen som en årsak av kortere momentarm (kabelen er festet midt under støvelen og ikke bak). Resultatet av dette er en mye mer effektiv kraftoverføring, bedre kantgrep og ikke minst stabilitet på innerski. Ved testing av støvler og binding mener jeg dette er det viktigste punktet. 2) Mer progressiv bøyestivhet, og motstanden øker jevnt etterhvert som støvelen bøyes fremover, noe som også bidrar til bedre kraftoverføring og kontroll. Jeg gikk over fra Cobra til NTN for noen år siden, og med NTN er det rett og slett mye enklere å ha god kontroll på brede pudderski, og fordelen blir spesielt tydelig når snøen blir oppkjørt eller hard og vindpakket. Det er mulig å legge seg til en mer aggressiv kjørestil, og kjøre fortere under krevende forhold.

Nå har jeg ikke testet TTS så jeg skal være forsiktig med å være for bastant, men ut ifra oppbygning kan jeg ikke kjøremessig se hvordan det gir noen fordeler over det gamle 75mm systemet, og jeg blir fornøyd hvis noen kan kaste lys over dette.

Vel dette var bare noen betraktninger fra en fornøyd NTN kunde smile